TR EN

SPOR MEDYASI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY458 SPOR MEDYASI 8 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarını örnek alarak, spor alanındaki konuları içeren haber hazırlığı ile ilgili uygulamalar yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin İçeriği; Türk spor medyası tarihi ve kavramları, kitle iletişim araçları, Türk spor basınının sorunları, ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının incelenmesi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Spor medyasının tarihi gelişimini anlatır.
Ulusal ve uluslararası medya kurumları tanır.
Spor-medya ilişkisini tartışır.
İletişim becerilerini spor medyası alanında kullanır.
Ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarını örnek alarak, spor alanındaki konuları içeren haber hazırlığı ile ilgili uygulamalar yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Türk spor medyasının tarihsel süreçleri Anlatım ve Soru Cevap Yöntemi
2 Literatür tarama Medyanın gündem belirleme süreci Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Gündem belirleme kuramı Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 Literatür tarama Gündem belirleme ve spor Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Spor gazeteciliği bağlamında etik Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 Bir spor haberi okuma ve raporlama Spor haberlerinin unsurları Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 Bir sosyal medya uygulamasını inceleme (instagram, facebook, twitter vb.) Sporda sosyal medyanın rolü; sosyal medya kullanım oranları, örnek bir sosyal medya uygulaması çalışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Ders notlarının gözden geçirilmesi Genel tekrar Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 Medya’daki mevcut spor haberlerini inceleme ve raporlama Medyada spor haberciliği; televizyon kanalları, radyo, internet yayıncılığı, dergi ve gazeteler Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 Gazete, dergi, ve internet haberleri inceleme Kitle iletişim araçları kullanarak bir spor haberi hazırlama çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
12 Ulusal veya uluslararası bir kuruluş hakkında bilgi toplama Ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının incelenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
13 Konuk ile ilgili bilgi toplama Spor gazetecilerine göre Türk spor basınının sorunlarını ve çözüm önerileri konuşmak üzere bir konuğu sınıfta ağırlama Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
14 Sunum hazırlama Proje Sunumları –I (Öğrencilerin kitle iletişim araçlarını kullanarak yapmış oldukları spor haberleri) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
15 Sunum hazırlama Proje Sunumları –II (Öğrencilerin kitle iletişim araçlarını kullanarak yapmış oldukları spor haberleri) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ekin, V. (2014). Türkiye’de Spor ve Medya. Köprü Kitapları. İstanbul.
Atalay, A. (2004). Spor Medya ve Serbest Zaman. Beta Basım. İstanbul.
Kennedy, E. ve Hills, L. (2015). Sport, media and society. Bloomsbury Publishing. Londra.
Wenner, L. A. ve Billings, A. C. (Eds.). (2017). Sport, Media And Mega-Events. Taylor & Francis. Abingdon.
Schultz, B. (2012). Sports Media: Reporting, producing, and planning. Focal Press. Waltham.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
3
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
3
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
2
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
1
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
4
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
2
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
4
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0