TR EN

HABER DİLİ DİKSİYON VE RÖPORTAJ TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
THY220 HABER DİLİ DİKSİYON VE RÖPORTAJ TEKNİKLERİ 4 4 2 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere kurallara uygun akıcı ve anlaşılır metin okuma yöntemlerinin kavranması ve haber metinlerinde ekran önü uygulama çalışmalarına dair temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
İçerik: Ders içeriğini; etkili ve güzel konuşma, doğru nefes alma, seslendirme ve sunma teknikleri oluşturmaktadır. Öğrenciler derste sözlü anlatılan konuları dersin öğretim elemanı ile birebir uygularlar. Uygulamalar bazı haftalarda iki kişilik gruplarla yapılarak öğrencilerin birbirlerinin hatalarını gözlemlemesi sağlanır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Verilen bir metni okurken uygun ses ve nefes tekniklerini kullanır.
Konuşma dilinde yapılan hataları diksiyon kuralları çerçevesinde ayırt eder.
Beden dili ve diksiyon kurallarına uyarak televizyon programlarını sunar.
Konuşma dili kuralları çerçevesinde metin okumalarını, mikrofonu etkin bir şekilde kullanarak uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin içerik ve yönteminin anlatılması; derse giriş. Sözlü Anlatım
2 Görsel ve yazılı kaynak tarama Diksiyon çalışmaları: nefes kontrolü, diyafram nefes çalışmaları. Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrencilere birebir uygulamalı nefes teknikleri anlatıldı.
3 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Diksiyon çalışmaları: Ses eğitimi. Sözlü Anlatım ve Uygulama
4 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Diksiyon çalışmaları: Doğru sesletim. Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrencilerle birebir doğru harfin söylenişi çalışması yapıldı.
5 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Akıcı ve anlaşılır konuşma. Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrenicilere metin dağıtıldı ve iki kişilik gruplar halinde birbirlerine okumaları istendi. Dinleyen öğrenciler yanlışları not etti.
6 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Konuşma dili kuralları. Sözlü Anlatım
7 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Beden dilinin önemi, jest, mimik ve davranışlar. Sözlü Anlatım ve Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Diksiyon çalışmaları: süre, tonlama, ezgi, vurgu. Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrenicilere metin dağıtıldı ve iki kişilik gruplar halinde birbirlerine okumaları istendi. Dinleyen öğrenciler yanlışları not etti.
10 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme Televizyon ve radyoda dil kullanım ve seslendirme hataları. Sözlü Anlatım ve Görsel Sunum
11 Haber izleme Mikrofonun ve kameranın doğru ve etkin kullanımı. Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrenciler stüdyoda kamera önünde mikrofon kullanımını deneyimledi.
12 Video izleme Perfore uygulamaları Sözlü Anlatım ve Uygulama
13 Haber izleme Prompterdan haber metinlerini okuma uygulamaları. Uygulama: Öğrenciler stüdyoda bireysel olarak prompterdan metin okudular.
14 Haber izleme Prompterdan haber metinlerini okuma uygulamaları. Uygulama: Öğrenciler stüdyoda bireysel olarak prompterdan metin okudular.
15 Haber izleme Prompterdan haber metinlerini okuma uygulamaları. Uygulama: Öğrenciler stüdyoda bireysel olarak prompterdan metin okudular.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Er, S. (2009). Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon, İstanbul: Hayat Yayınları.
Gürzap, C. (2006). Söz Söyleme ve Diksiyon,İstanbul: Remzi Kitabevi.
Taylor, R. (2015). Media Interview Techniques: A Complete Guide to Media Training, Kogan Page, London, 2015.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
0
2
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
0
3
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
0
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
0
2
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
0
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
2
2
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
4
2
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
5
2
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
4
3
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
3
2
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0