Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
RTS414 |
COMMUNICATION ETHICS |
8 |
3 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İletişim, iletişimin meslekteki yeri ve önemi ile meslek etiği ile ilgili yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
İletişimle ilgili temel kavramlar; medya meslek etiği çalışmaları, mesleki etik kuralları ve mesleğe ilişkin etik kararların verilmesi, kitle iletişim araçlarının konumu ve yayın ilke esasları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Etik kavramını tanır ve medya ortamındaki önemini tartışır. |
İş hayatında edindiği görevlerde meslek etiğini uygular. |
Verilen örneklerdeki etik türlerini sınıflandırır. |
Meslek hayatında karşılaştığı mesleki yozlaşma ve etik dışı davranışların sonuçlarını tahmin eder. |
Karşılaştığı bir olayı mesleki etik uygulamaları çerçevesinde açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Etik nedir? Etik tanımı, iletişim etiği açıklaması, mahremiyet ve etik |
Anlatım,grup çalışması |
2 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Etiğin tarihsel gelişimi |
Anlatım,grup çalışması |
3 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
İletişim ve iletişimin temel özellikleri |
Anlatım,grup çalışması |
4 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Etik İlkeleri |
Anlatım,grup çalışması |
5 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Basında Etik |
Anlatım,grup çalışması |
6 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Basında Etik |
Anlatım,grup çalışması |
7 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Türkiye'de basının tarihsel gelişimi |
Anlatım,grup çalışması |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Türk basınında etik |
Anlatım,grup çalışması |
10 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Televizyon habercilğinde etik |
Anlatım,grup çalışması |
11 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Halkla ilişkilerde etik |
Anlatım,grup çalışması |
12 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Reklamcılık ve etik |
Anlatım,grup çalışması |
13 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Sanal uzay ve etik |
Anlatım,grup çalışması |
14 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
İletişim etiğinin eleştirisi |
Anlatım,grup çalışması |
15 |
Literatür tarama, Grup araştırması |
Genel Değerlendirme-Sınava Hazırlık |
Anlatım,grup çalışması |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Uzun,R.,(2016).İletişim Etiği.Ankara: Dipnot Yayınları |
Işık, M.(Ed.) (2013). İletişim ve Etik. KONYA: EĞİTİM. |
Konular hakkında akademik makaleler |
Arvas,S.İ., (2014) Türk Basınında Etik ve Özdenetim. İstanbul:Beta Yayınları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
List the main features of communication in items.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
15 |
15 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
8 |
3 |
24 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
1 |
10 |
10 |
Seminer |
1 |
10 |
10 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
153 |
|
Total Workload of the Course Unit |
153 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|