TR EN

GIDA HİJYENİ VE SANİTASYON DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GMS106 GIDA HİJYENİ VE SANİTASYON 2 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. EDA ŞENSU DEMİR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Gıdaların hazırlanmasından servisine kadar olan süreçte insan sağlığına zararlı olabilecek fiziksel, kimyasal ve biyolojik etkenlere odaklanır. Genel hijyen ve sanitasyon kuralları ile gıda işletmelerinde gıda güvenliğinin sağlanması ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır.
İçerik: Hijyen ve sanitasyon kavramları, gıda muhafaza ilkeleri, bulaşma kaynakları, temizlik maddeleri ve dezenfektanlar, işletmelerde temizlik dezenfeksiyon programlarının uygulanması, gıda üretiminde personel hijyeni, gıda güvenlik sistemleri, su hijyeni konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hijyen ve sanitasyon ile ilgili temel kavramları açıklar.
Mikroorganizmalar ile hijyen/sanitasyon arasındaki ilişkiyi tanımlar.
Gıda kaynaklı hastalık yapan ve gıdaların bozulmasına sebep olan mikroorganizmaları sınıflandırır.
Mikroorganizma kaynaklı ortaya çıkabilecek hijyen problemlerini çözer.
Gıda hazırlama alanlarında hijyen uygulamaları, temizlik malzemeleri, temizlik maddeleri, atık yönetimi ve haşere kontrolü bilgilerini kullanarak uygun temizleme ve dezenfeksiyon yöntemini seçer.
Herhangi bir gıda sanayi kuruluşu için HACCP planı şematize eder.
Gıda güvenliğini gıdaların işlenmesi, depolanması, nakli, servis edilmesi ile ilgili konularla ilişkilendirerek tanımlar.
Gıda ve su sanitasyonunu sosyal, ekonomik, çevresel, etik ve sağlık açılarından geniş bir perspektif ile yorumlar.
Kişisel davranışların değişimi ve olayları farklı açılardan yaklaşabilme becerileri ile yiyecek ve içecek servis sektöründe sürdürülebilir ve adil bir yönetim sergiler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Hijyen ve sanitasyon kavramları Anlatım, Tartışma
2 Makale okuma Mikroorganizmalar ve sanitasyon ilişkisi, Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar, Mikrobiyel gelişimi etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma
3 Makale okuma Gıdalarda görülen bozulmalar, Gıda işletmelerinde mikroorganizmaların bulaşma yolları ve önlenmesi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
4 Makale okuma, saha araştırması Gıda güvenliği, Gıda kaynaklı hastalıklar ve besin zehirlenmelerine yol açan etmenler, Gıda koruma yöntemleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
5 Literatür araştırması, saha araştırması Gıda işletmeleri için sanitasyon kuralları, Personel Hijyeni Gıda işletmelerinin sahip olması gereken fiziksel özellikler, Mutfak ve servis ortamında uyulması gereken hijyen ve sanitasyon ilkeleri Gıdaların hazırlanmasında, pişirilmesinde, servis edilmesinde, soğutulmasında ve depolanmasında uyulması gereken ilkeler, Gıda endüstrisi ve sanitasyon ilişkisi, Sanitasyon programının getireceği yararlar Video İzleme, Anlatım, Tartışma
6 Ödev sunumu hazırlama Ödev sunumları Sunum İzleme, Tartışma, Örnek Olay Analizi
7 Makale okuma Temizlik ve temizleme maddeleri, Deterjanlar, Alkali ve asit temizleme malzemeleri Soru-Cevap, Örnek Olay Analizi
8 - ARA SINAV -
9 - Vize sınavı hazırlık çalışmaları,Dezenfeksiyon kavramı, Gıda işletmelerinde kullanılan dezenfektanların özellikleri, Dezenfeksiyon yöntemleri, Temizlik ve dezenfeksiyonun birlikte uygulanması Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları
10 Literatür araştırması Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, Gıda işletmelerinde temizleme sistemleri, Kullanılan ekipmanlar, Sanitasyon uygulamalarında dikkat edilmesi gereken hususlar Video İzleme, Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları
11 Literatür araştırması Gıda işletmelerinde aranan fiziksel özellikler (aydınlatma, havalandırma ve ısıtma sistemleri, servis alanları, depolar) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları
12 Literatür araştırması Atık yönetimi, çevresel sorunlar, çözüm önerileri, sürdürülebilir yaklaşımlar Anlatım, Video İzleme, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışmaları
13 Literatür araştırması, saha araştırması Haşereler ve zararlılarla mücadele, Gıda işletmelerinde hava ve su hijyeni Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür araştırması, saha araştırması Gıda işletmeleri için kalite kavramı, Kalite kontrol sistemleri, HACCP, ISO yönetim sistemlerinin detaylı incelenmesi, Engeller teknolojisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışmaları, Örnek Olay Analizi
15 Literatür araştırması, saha araştırması Ödev sunumları ve finale hazırlık çalışması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Analizi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kayaardı, S. 2015. Gıda Hijyeni ve Sanitasyon. Sidaş, Manisa, 252s.
Schiffer et. al. 2018. Principles of Hygiene and Food Safety Management. https://www.sustainabilityxchange.info/filesagri/COLEACP_PIP_Training%20Manual_1.compressed.pdf
Food Safety and Sanitation Manual. https://agrilifefoodsafety.tamu.edu/files/2011/03/Food-Safety-Sanitation-Manual-California.pdf
MEGEP. 2011. Yiyecek İçecek Hizmetleri Hijyen Sanitasyon. Ankara erişim: https://ismek.ist/files/ismekOrg/file/2013_hbo_program_modulleri/sanitasyon.pdf
MEGEP. 2011. İşletmelerde Temizlik ve Dezenfeksiyon. Ankara. Erişim: https://firatozel.files.wordpress.com/2016/10/ic59fletmelerde-temizlik-ve-dezenfeksiyon.pdf
Fidan ve Ağaoğlu. 2004. Ağrı Bölgesinde Bulunan Lokantaların Hijyenik Durumu Üzerine Araştırmalar. YYU Vet Fak Derg. 15 (1-2):107-114.
Şenel, Y. ve Başoğlu, F. 2002. Gıda İşletmelerinde Kullanılan Bazı Dezenfektanların Mikroorganizmalar Üzerine Etkileri. Ulud. Üniv. Zir. Fak. Derg. 16: 105-115

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
0
2
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
2
2
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
0
2
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
0
3
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 159
Genel Toplam 159
Toplam İş Yükü / 25.5 6,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0