Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
IYP212 |
AMBULANS SERVİS EĞİTİMİ II |
3 |
3 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. SİBEL CANİTEZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. NURCAN ESİN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı hayati durumlarda hastanın en yakın sağlık kuruluşuna ulaştırılmasında
ambulans ve ambulans içindeki araç gereçleri kullanacak elemanın yetkin hale gelmesi için,
ambulans ve acil bakım teknikerinin görev ve sorumlulukları konusunda teorik eğitimlerin
verilmesi ile kullanılan cihaz ve malzemelerin tanıtımı, ambulans çeşitleri, ambulans servis
standartları ve kanuni sorumlulukların öğrenilmesidir. |
İçerik: |
Bu ders kapsamında;acil tıp servis sistemi , hasta ve yaralıya müdahale yöntemleri,,ambulans servis standartları, ambulans malzemeleri, ekipmanları ve
kullanımı, kırık-çıkık-burkulmalarda kullanılan alet ve malzemeler, doğum seti, yanık ve travma
setleri, kardiovasküler değerlendirme kriterleri, abdominal değerlendirme kriterleri,dolaşım, hava yolu ve solunum
değerlendirme kriterleri, nörolojik değerlendirme kriterleri, hastaı immobilize etme, afet durumlarında kurtarma ve güvenlik, vaka çalışması konuları işlenecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Acil hastaya müdahale yöntemlerini bilir |
Travmalı hastaya yaklaşım hakkında bilgi sahibi olur. |
Multitravmalı hastaya yaklaşımı öğrenir |
Trafik kazasına müdahale yöntemlerini bilir |
Travma stabilizasyon yöntemlerini öğrenir |
Acil hastada aspirasyon yöntemlerini öğrenir |
Acil müdahale gerektiren hastalarda NGT yöntemlerini öğrenir |
İntraossöz uygulamaları öğrenir |
AİTK vakasına müdahale etmeyi öğrenir |
ADTK vakasına müdahale etmeyi bilir |
Pnömotoraks hastasına müdahale yöntemlerini öğrenir |
Alternatif hava yolu araçlarını bilir. |
Akut koroner sendromları tanır, müdahale yöntemlerini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama |
Derse giriş, dersin amacı, Ambulans Malzemeleri, Ekipmanları ve Kullanımı |
Sözlü-görsel anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Ambulans Servis Standartları, Araç ve Ekipman |
Sözlü-görsel anlatım |
3 |
Literatür tarama |
Travma hastasına müdahale yöntemleri |
Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
4 |
Literatür tarama |
Multitravmalı hastaya müdahale ve nakil yöntemi |
Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
5 |
Literatür tarama |
GİS Acillerine müdahale yöntemleri (NGT uygulama) |
Sözlü-görsel anlatım-uygulama |
6 |
Literatür tarama |
Aspirasyon yöntemleri |
Sözlü-görsel anlatım-uygulama |
7 |
Literatür tarama |
Solunum hastasını Değerlendirme Kriterleri |
Sözlü-görsel anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama |
Kardiovasküler Değerlendirme Kriterleri |
Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
10 |
Literatür tarama |
Abdominal Değerlendirme Kriterleri |
Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
11 |
Literatür tarama |
Hastayı Taşıma ve Hareket Ettirme Teknikleri |
Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
12 |
Literatür tarama |
Solunum Değerlendirme Kriterleri |
Sözlü-görsel anlatım-uygulama |
13 |
Literatür tarama |
Nörolojik Değerlendirme Kriterleri |
Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
14 |
Literatür tarama |
Kırık-Çıkık-Burkulmalarda Kullanılan Alet ve
Malzemeler |
Sözlü-görsel anlatım-uygulama |
15 |
Literatür tarama |
Afet Durumlarında Kurtarma ve Güvenlik |
Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Ekşi A., (2016) Hastane öncesi acil hasta bakımı cilt:I-II Kitapana yayınevi |
Sarıkaya S., (2015) Alanda acil bakım (paramedikler için) Yeditepe üniversitesi |
ÖZELG.,ÖZELAKBUĞA B.,ÖZCAN C.(2018)İlk ve Acil yardım teknikerliği.; PARAMEDİK Güneş Tıp Kitapevleri |
Fundamentals of Paramedic Practice: A Systems Approach
Quality-2019 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acil bakım felsefesine inanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini planlar, uygular ve değerlendirir ve kaydeder.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acil bakım alanının gerektirdiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulama bilgisini kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doru karar verir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Ulusal ve evrensel değerleri ilke edinerek entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hasta, hasta yakını ve ekip içindeki diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Acil yardım durumlarında kendini, hasta ve hasta yakınlarını, diğer sağlık profesyonellerini psikolojik ve sosyal anlamda koruyabilmek için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
2 |
8 |
16 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
2 |
4 |
8 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
14 |
1 |
14 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
7 |
1 |
7 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
60 |
0 |
108 |
|
Genel Toplam |
108 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|