Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
TLP205 |
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK II |
3 |
2 |
2 |
2 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN-Öğr.Gör. BÜŞRA SARP KAYA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı genetiği ve genetik hastalıkları kavramak, kalıtsal materyalin yapısını ve kalıtım prensiplerini öğrenmektir. |
İçerik: |
Tıbbi biyoloji ve genetik II dersi Genetik Hastalıklara giriş, Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı, Tek gen hastalıkları, Kromozomal hastalıklar, Multifaktöriyel hastalıklar, Prenetal tanı yöntemleri, Preimplantasyon Genetik Tanı, Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları, Popülasyon Genetiği ve Genetik Danışma konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kalıtım ve genetik hakkında bilgi edinir. Bilişsel / Bilgi |
Genetik materyaldeki mutasyonları ve ortaya çıkan genetik hastalıkları analiz eder. Bilişsel / Analiz |
Kalıtım modellerinin özelliklerini bilir. Bilişsel / Bilgi |
Prenatal tanıyı tanır. Bilişsel / Hatırlama |
Yenidoğan kalıtsal metabolik hastalıkları tanımlar. Psikomotor / Algı |
Popülasyon genetiği ve genetik danışmanlık hakkında edindiği bilgileri kullanır. Bilişsel / Uygulama |
Preimplantasyon genetik tanıyı tanımlar. Psikomotor / Algı |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Genetik Hastalıklara giriş |
Anlatım, Video, şekil |
2 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı |
Anlatım, Video, şekil |
3 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Tek gen hastalıkları 1 |
Anlatım, Video, şekil |
4 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Tek gen hastalıkları 2 |
Anlatım, Video, şekil |
5 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Kromozomal hastalıklar 1 |
Anlatım, Video, şekil |
6 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Kromozomal hastalıklar 2 |
Anlatım, Video, şekil |
7 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Multifaktöriyel hastalıklar 1 |
Anlatım, Video, şekil |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Multifaktöriyel hastalıklar 2 |
Anlatım, Video, şekil |
10 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Prenetal tanı yöntemleri (non invaziv) |
Anlatım, Video, şekil |
11 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Prenetal tanı yöntemleri (invaviz) |
Anlatım, Video, şekil |
12 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Preimplantasyon Genetik Tanı |
Anlatım, Video, şekil |
13 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları |
Anlatım, Video, şekil |
14 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Popülasyon Genetiği |
Anlatım, Video, şekil |
15 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Genetik Danışma |
Anlatım, Video, şekil |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Tıbbı Biyoloji ve Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Abdullah EKMEKÇİ |
Tobias, E., S., Conner, M. ve Ferguson-Smith, M.,(2014), Tıbbi Genetiğin Esasları, Özbek, U.(Çeviri) , İstanbul:İstanbul Tıp Kitabevi |
Kasap, H., Kasap, M., Demirhan, O., vd., (2020), Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Ankara:Akademisyen Kitabevi. |
Alikaşifoğlu, M., (2005),Thompson & Thompson Tıbbi Genetik, Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilme bilgisine sahip olmak.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurar.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi gösterir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanır ve bakımını yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
46 |
|
Genel Toplam |
46 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
1,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
2,0 |
|