Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TLP107 | TEMEL KİMYA | 1 | 4 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi DAMLA ZEYDANLI-Dr.Öğr.Üyesi SEÇİL KIRLANGIÇ ATAŞEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders öğrencilere kimyanın temel kavramları, yasaları ve uygulamaları konularında sistemli ve kapsamlı olarak bilgiler vermek, kimya konusunda düşünme ve soru çözme yeteneklerini geliştirmek, kimya alanı ile diğer bilim alanları arasındaki ilişkileri ortaya koymak ve kimya alanının genel uygarlık sistemindeki yapısının özelliklerini göstermeyi amaçlamaktadır. |
İçerik: | Bu ders temel kimya kavramları, madde ve atomun yapısı, molekül yapıları ve formülleri, periyodik sistem, kimyasal tepkimeler, çözeltilerin hazırlanması, mol, molarite ve % çözelti hesaplamalarını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kimyanın temel prensiplerini tanımlar. |
Maddeyi sınıflandırır. |
Ölçüm birimlerini, anlamlı rakamları, bilimsel hesaplama ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
Laboratuvar kuralları ve laboratuvar tehlike işaretlerini tanımlar. |
Çözelti hazırlama yöntemlerini doğru bir şekilde uygular. |
Çözelti derişim hesaplamalarını doğru bir şekilde kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Anlamlı Rakamlar, Birim sistemleri, Kimyasal Hesaplama Yöntemleri | Anlatım; Soru Yanıt, Problem Çözme; Örnek olay, Gösteri Beyin Fırtınası Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Madde,maddenin yapısı ve özellikleri | Anlatım, Problem Çözme, Tartışma Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Atom ve Özellikleri, Atom modelleri, Atomik orbitaller ,Kuantum sayıları | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar, Laboratuvarda kullanılan cam ve plastik Laboratuvarda malzeme temizliği | Problemlerin Çözümleri Soru Yanıt, Problem Çözme, Örnek olay Beyin Fırtınası Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Elektromagnetik Işıma ve Spektroskopi, Ölçme ve Ölçü birimleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Elementler, Periyodik tablo ve özellikleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kimyasal Bağlar, Bileşiklerin isimlendirilmesi | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kimyasal Denklemlerin Denkleştirilmesi, Basit Formüllerin belirlenmesi | - |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Çözeltilere Giriş, Konsantrasyonlar, Laboratuvarda kullanılan karıştırıcılar, ısıtıcı ve soğutucu sistemler | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Molarite Normalite, % Derişim, Asit-Baz Reaksiyonları, Nötralleşme Reaksiyonları | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Suyun İyonlaşması, pH Kavramı | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Örnek olay; Gösteri Problem Temelli Öğrenme |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Çözelti hazırlama teknikleri, Titrasyon yöntemleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Örnek olay Problem Temelli Öğrenme |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İndikatörler, pH ölçümü | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme, Beyin Temelli Öğrenme |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tamponlar | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Örnek olay Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Petrucci ve ark., (2011). General Chemistry (10th ed.). Toronto: Pearson Canada Inc. |
Bağ, H. ve Dolu, G.(Ed.). (2018). Kimya 1 (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Saltan, S., (2019). Laboratuar Teknikleri (6. Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık. |
Nakiboğlu C., (2020), Genel Kimya 1 (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
5 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilme bilgisine sahip olmak.
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
3 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurar.
|
3 | |||||
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi gösterir.
|
2 | |||||
2 |
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanır ve bakımını yapar.
|
2 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
0 | |||||
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 182 |
Genel Toplam | 182 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |