Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY343 | ÇOCUK HASTALIKLARINDA BESLENME TEDAVİSİ VE UYGULAMALARI I | 5 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜNEVVER GAYE AYBEY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Beslenme ile ilişkili çocuk hastalıkları, enerji ve besin ögesi gereksinimleri, hastalıklara uygun beslenme tedavisi planlanmasına yönelik bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Çocuklarda beslenme ile ilişkili hastalıkları, klinikte vaka izlemi çocuklarda beslenme durumunun saptanması yöntemleri prematüre bebeklerde, akut gastroenteritlerde, malnutrisyonda, karbonhidrat, protein, yağ malabsorbsiyonlarında, bazı çocuk hastalıklarında beslenme ilkeleri, sorunları ve önerileri, enerji ve besin ögesi gereksinimleri hesaplama ve gereksinimlere uygun diyet tedavisi planlama uygulamalarını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Çocuklarda beslenme ile ilişkili hastalıkları açıklar. |
Çocuklarda beslenme durumunun saptanması yöntemlerini tanımlar. |
Vaka örneklerinde çocuklarda beslenme durumunu değerlendirir. |
Prematüre bebeklerde ve bazı çocuk hastalıklarında beslenme ilkelerini özetler. |
Prematüre bebeklerde ve bazı çocuk hastalıklarında beslenme sorunlarını yorumlar. |
Prematüre bebeklerde ve bazı çocuk hastalıklarında besin ögesi gereksinimlerini hesaplar. |
Prematüre bebeklerde ve bazı çocuk hastalıklarında besin ögesi gereksinimlerine uygun diyet tedavisi düzenler. |
Hastalıklara özgü formulaların ve ürünlerin özelliklerini kullanım alanlarına göre sınıflandırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Büyümenin İzlenmesi ve Klinikte Olgu İzlemi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Büyümenin İzlenmesi ve Klinikte Olgu İzlemi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Enteral ve Parenteral Beslenme | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Prematüre Bebeklerde Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Gastroenteritler ve Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein-Enerji Malnütrisyonu (PEM) ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Enfeksiyon Hastalıkları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Karbonhidrat Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Yağ Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Karbonhidrat Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Yağ Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Onkolojik Hastalıklar ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Karaağaoğlu N, Şanlıer N. (2019). Anne – Çocuk Beslenmesi. 1. Baskı:Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-1. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-2. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-3. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Köksal G., Gökmen H. (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi. |
uskind D, Lenssen Polly. (2014). Pediyatrik Beslenme El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. |
Arlı M, Şanlıer N, Küçükkömürler S, Yaman M. (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara, Pegem Akademi. |
Gökçay, G, Garipağaoğlu, M. (2002). Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Beslenme. İstanbul, Saga yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
3 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
2 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
3 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
5 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
5 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 1 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 2 | 2 | 4 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 77 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |