Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY343 | ÇOCUK HASTALIKLARINDA BESLENME TEDAVİSİ VE UYGULAMALARI I | 5 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi HANDE NUR ONUR ÖZTÜRK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bebek ve çocuklarda görülen akut ve kronik hastalıkların etiyolojisi, klinik belirtileri ve komplikasyonları ile bireysel, kültürel ve sosyoekonomik farklılıkları dikkate alarak, hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama ve izlemeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Tıbbi terminoloji, hastalıkların etiyolojisi, tanı ve tedavi yöntemleri, büyümenin izlenmesi, klinikte vaka izlemi, çocuklarda enteral ve parenteral beslenme, prematüre bebeklerde tıbbi beslenme tedavisi, gastroenteritler, protein-enerji malnütrisyonu, enfeksiyon hastalıkları, karbonhidrat, protein ve yağ emilim ve metabolizma bozuklukları ve onkolojik hastalıklarda beslenme tedavisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bebeklerin ve çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirerek hastalıkların tıbbi beslenme tedavisini düzenler. |
Bebek ve çocukluk çağında görülen hastalıkların tedavisinde kullanılan güncel diyet tedavilerini önerir. |
Bebek ve çocukluk çağında görülen akut ve kronik hastalıkları tanımlayarak enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplar. |
Besinlerin ve besin ögelerinin hastalıklardan korunmada, tanıda ve tedavide nasıl kullanılacağına dair çıkarım yapar. |
Çocuk ve bebeklerde enteral ve parenteral beslenme ilkelerini takip eder. |
Prematüre bebeklerin beslenme programını oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Akut ve kronik gastroenterit tedavisine yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Protein-Enerji Malnütrisyonu ve enfeksiyon hastalıklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Emilim bozukluklarının ve doğuştan metabolizma hastalıklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Onkolojik hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Diyet tedavisinde kullanılan özel ürünleri inceler ve karşılaştırır. |
Besin alımının saptanmasında kullanılan klinik ve biyokimyasal teknikleri izleyerek sonuçları analiz eder. |
Tıbbi beslenme tedavisini farklı beslenme alışkanlıklarına, kültürel altyapılara ve sosyoekonomik duruma göre farklılaştırır ve çoğaltır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Büyümenin İzlenmesi ve Klinikte Olgu İzlemi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Enteral Beslenme | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Parenteral Beslenme | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Prematüre Bebeklerde Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Gastroenteritler ve Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein-Enerji Malnütrisyonu (PEM) ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Enfeksiyon Hastalıkları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Karbonhidrat Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Yağ Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Karbonhidrat Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Protein Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Yağ Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama Web tabanlı araştırma | Onkolojik Hastalıklar ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Karaağaoğlu N, Şanlıer N. (2019). Anne – Çocuk Beslenmesi. 1. Baskı:Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-1. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-2. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-3. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık. |
Köksal G., Gökmen H. (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi. |
Suskind D, Lenssen Polly. (2014). Pediyatrik Beslenme El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. |
Arlı M, Şanlıer N, Küçükkömürler S, Yaman M. (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara, Pegem Akademi. |
Gökçay, G, Garipağaoğlu, M. (2002). Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Beslenme. İstanbul, Saga yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
3 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
2 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
3 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
5 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
5 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 69 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |