TR EN

AERODİNAMİK II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UCK302 AERODİNAMİK II 6 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. MAHMUT ADİL YÜKSELEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sesaltı yüksek hızlı akımlarda sıkıştırılabilmenin aerodinamik olay üzerindeki etkilerini, ve hesaplanmasını, sesüstü akımlarda dik-şok, eğik şok ve genişleme dalgaları için hesap yöntemlerini, sesüstü akımlar için sayısal yöntemlerle hesap yapmasını öğretmek
İçerik: Termodinamik hatırlatmalar. Sıkıştırılabilir bir-boyutlu akım denklemleri, normal şok dalgaları. Eğik şok ve genişleme dalgaları. Sank-bir-boyutlu akımlar. Lüleler ve rüzgar tünellerindeki akımlar. Sıkıştırılabilir potansiyel akımlar için lineerize teori. Sesaltı sıkıştırılabilir akımlar için düzeltme formülleri. Sesüstü akımlar için lineerize teori. Sesüstü akımlar için karakteristikler yöntemi

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sesaltı yüksek hızlar için düzeltme formüllerini uygulayabilir. Sesüstü akımlar için normal-şok, eğik şok ve genişleme dalgalarının hesaplamalarını bilir. Sesüstü akımlar için lineerize potansiyel teori ile hesap yapmasını bilir Sesüstü akımlar için karakteristikler yöntemi ile hesap yapmasını bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Giriş, Termodinamik hatırlatmalar -
2 - Viskoz olmayan sıkıştırılabilir akım denklemleri -
3 - Sıkıştırılabilir bir-boyutlu akımlar -
4 - Normal şok dalgaları -
5 - Eğik şok dalgaları -
6 - Genişleme dalgaları -
7 - Sanki-bir boyutlu akımlar -
8 - ARA SINAV -
9 - Lüleler ve rüzgar tünellerinde akım -
10 - Sıkıştırılabilir akımlar için potansiyel denklemi -
11 - Sesaltı akımlar için lineerize potansiyel denklemi -
12 - Yüksek hızlı sesaltı akımlar için düzeltme formülleri -
13 - Sesüstü akımlar için lineerize teori -
14 - Sesüstü akımlar için karakteristikler yöntemi -
15 - Sesaltı akımlar için lineerize teori -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Fundamentals of Aerodynamics, J.D. Anderson, McGrawHill, 2017 Ders notları, M. Adil Yükselen
Modern Compressible Flow with Historical Perspective (3. Baskı) J.D. Anderson, JRV Mc6rawHill, 2021

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
2
2
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
2
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
3
3
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
3
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama donanımlarını kullanabilme becerisi.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 7 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 129
Genel Toplam 129
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0