| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| UCK302 |
AERODİNAMİK II |
6 |
4 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Sesaltı yüksek hızlı akımlarda sıkıştırılabilmenin aerodinamik olay üzerindeki etkilerini, ve hesaplanmasını, sesüstü akımlarda dik-şok, eğik şok ve genişleme dalgaları için hesap yöntemlerini, sesüstü akımlar için sayısal yöntemlerle hesap yapmasını öğretmek |
| İçerik: |
Termodinamik hatırlatmalar. Sıkıştırılabilir bir-boyutlu akım denklemleri, normal şok dalgaları. Eğik şok ve genişleme dalgaları. Sank-bir-boyutlu akımlar. Lüleler ve rüzgar tünellerindeki akımlar. Sıkıştırılabilir potansiyel akımlar için lineerize teori. Sesaltı sıkıştırılabilir akımlar için düzeltme formülleri. Sesüstü akımlar için lineerize teori. Sesüstü akımlar için karakteristikler yöntemi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| 1-İzantropik, bir-boyutlu, sıkıştırılabilir akım özelliklerini hesaplayabilir.
2-Bir-boyutlu sesüstü akımlarda dik-şok içeren problemleri çözebilir.
3-İki-boyutlu sesüstü akımlarda eğik-şok ve genişleme dalgaları içeren problemleri çözebilir.
4- Sesaltı ve sesüstü iki-boyutlu problemleri çözmek için lineerize teoriyi uygulayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Giriş, Termodinamik hatırlatmalar |
- |
| 2 |
- |
Viskoz olmayan sıkıştırılabilir akım denklemleri |
- |
| 3 |
- |
Sıkıştırılabilir bir-boyutlu akımlar |
- |
| 4 |
- |
Normal şok dalgaları |
- |
| 5 |
- |
Eğik şok dalgaları |
- |
| 6 |
- |
Genişleme dalgaları |
- |
| 7 |
- |
Sanki-bir boyutlu akımlar |
- |
| 8 |
- |
Lüleler ve rüzgar tünellerinde akım |
- |
| 9 |
- |
Sıkıştırılabilir akımlar için potansiyel denklemi |
- |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
- |
Sesaltı akımlar için lineerize potansiyel denklemi |
- |
| 12 |
- |
Yüksek hızlı sesaltı akımlar için düzeltme formülleri |
- |
| 13 |
- |
Sesüstü akımlar için lineerize teori |
- |
| 14 |
- |
Sesüstü akımlar için karakteristikler yöntemi |
- |
| 15 |
- |
Sesaltı akımlar için lineerize teori |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Fundamentals of Aerodynamics, J.D. Anderson, McGrawHill, 2017
Ders notları, M. Adil Yükselen |
| Modern Compressible Flow with Historical Perspective (3. Baskı) J.D. Anderson, JRV Mc6rawHill, 2021 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
4 |
56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
3 |
7 |
21 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
35 |
0 |
129 |
|
Genel Toplam |
129 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|