TR EN

ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT204 ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARI 4 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. TUĞBA KARATOY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; öğrencilerin erken dil edinim döneminde görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar,Tipik dil gelişimi aşamaları ,Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri ,Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri,Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma,Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri,Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma,Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu),Dil bozuklukları: Otizm,Erken müdahale modelleri,Vaka örnekleri ve tartışma,Genel tekrar; konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İletişim- dil- konuşma kavramlarını açıklar.
Sözöncesi, bebeklik okul öncesi ve okulun ilk yıllarındaki dil ve konuşma gelişimini açıklar.
Dil gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.
Zihinsel yetersizlik, Down sendromu, Williams ve Fragile X sendromlar, Otizm spektrum bozukluğu, İşitme yetersizliği, Özgül dil öğrenme güçlüğü, az rastlanan bozukluklar, Gecikmiş dil (alıcı ve ifade edici dil bozukluğu) gösteren çocukların dil özelliklerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Temel kavramları: İletişim, dil ve konuşma kavramları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Sözöncesi Dil Gelişimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Normal dil gelişimi: Bebeklik dönemi dil gelişimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Okul öncesi dönem dil gelişimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Okul çağı dil gelişimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Dil gelişimini etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Zihinsel yetersizlik ve dil özellikleri; Williams ve Fragile X sendromları ve dil özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Down sendromu ve dil özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Otizm spektrum bozukluğu ve dil özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma İşitme yetersizliği ve dil özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Özgül dil bozuklugu Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma öğrenme güçlüğü Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Gecikmiş dil (alıcı ve ifade edici dil bozukluğu) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel tekrar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Korkmaz, B. Beyin ve Dil: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları
Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
3
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 14 1 14
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 14 1 14
TOPLAM 73 0 129
Genel Toplam 129
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0