TR EN

PATHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HEY246 PATHOLOGY 4 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ÇİFTÇİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Patolojiye giriş ve genel patoloji kavramlarına ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Patolojiye Giriş, Patoloji Laboratuvar Teknikleri Üzerine Bilgilendirme, Hücre Zedelenmesi, Onarımı ve Ölümü, Akut ve Kronik İnflamasyon, Hemodinomik Bozukluklar: Tromboz, Şok, İmmün Sistem Hastalıkları, Neoplazi, Genetik Hastalıklar, Enfeksiyon Hastalıkları, Kalp, Damar ve Akciğer Hastalıkları, Gastrointestinal Sistem Hastalıkları, Üriner Sistem Hastalıkları, Erkek Genital Sistem Hastalıkları ve Kadın Genital Sistem Hastalıkları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Patoloji ile ilgili terimleri açıklar.
Patolojiye yol açan hastalıkları sıralar.
Patolojide kullanılan teknikleri inceler.
Olası hastalık nedenlerini açıklar.
Hastalıkların etiyolojisini açıklar.
Hastalıkların morfolojisini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Patolojiye Giriş Anlatım, Beyin Fırtınası
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Patoloji Laboratuvar Teknikleri Üzerine Bilgilendirme Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Hücre Zedelenmesi, Onarımı ve Ölümü Anlatım, Beyin Fırtınası
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Akut ve Kronik İnflamasyon Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Hemodinamik Bozukluklar: Tromboz, Şok Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İmmün Sistem Hastalıkları Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Neoplazi Anlatım, Vaka Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Genetik Hastalıklar Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Enfeksiyon Hastalıkları Anlatım, Vaka Çalışması
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Kalp, Damar ve Akciğer Hastalıkları Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Gastrointestinal Sistem Hastalıkları Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Üriner Sistem Hastalıkları, Erkek Genital Sistem Hastalıkları Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Kadın Genital Sistem Hastalıkları Anlatım, Beyin Fırtınası
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Kadın Genital Sistem Hastalıkları Anlatım, Vaka Çalışması, Beyin Fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Abul, K.A., Nelson, F., Vinay, K. (2009). Robbins & Cotran Pathologic Basis of Disease. Saunders, Philadelphia, USA.
Demiray, U. (2013). Patoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Believes in the philosophy of holistic health care.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
4
2
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 1 7
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 1 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0