Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SBE504 | INTRODUCTION TO THESIS AND SEMINAR | 3 | 0 | 0 | 18 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin sonunda öğrencilerin; bilimsel güvenilirlik ilkesini benimseyerek, araştırma yapabilecek kapasiteye gelmesi ve bir tez önerisi ortaya koyması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini; konu ve tez adı belirleme yöntemleri, tez tasarımı ve içindekiler sayfası oluşturma, önsöz, giriş, amaç, önem ve eklerin yazılması, kuramsal ve kavramsal çerçevenin yazılması, kapsam ve sınırların, evren ve örneklemin yazılmasıyla ilgili kurallar, bağımlı, bağımsız değişken ve hipotezlerin yazılması, veri toplama tekniği ve zamanlamanın yazılması, bulgular ve Sonuç kısmının yazılması, kaynak göstermeyle ilgili kurallar, tez çalışmaları üzerinden uygulama konuları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tez yazmaya ilişkin teorik bilgisini geliştirir. |
Bir tez yazarken dikkat edilmesi gereken biçimsel kuralları dikkate alır. |
Araştırma yöntemlerine ilişkin edindiği bilgi aracılığıyla yazacağı tezin yöntemini tasarlayabilir. |
Bu dersten edindiği teorik ve uygulamalı bilgi aracılığıyla bir tez önerisi yazabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders İzlencesinin tanıtılması ve giriş | Genel konu ve tez adı belirleme yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
2 | Kaynak okuma | Tez tasarımı ve içindekiler sayfası oluşturma | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
3 | Kaynak okuma | Önsöz, giriş, amaç, önem ve eklerin yazılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
4 | Kaynak okuma | Kuramsal ve kavramsal çerçevenin yazılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
5 | Kaynak okuma | Kapsam ve sınırların, evren ve örneklemin yazılmasıyla ilgili kurallar | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
6 | Kaynak okuma | Araştırma sorularının yazılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
7 | Kaynak okuma | Veri toplama tekniği ve zamanlamanın yazılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Bulgular ve Sonuç kısmının yazılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
10 | Kaynak okuma | Kaynak göstermeyle ilgili kurallar | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
11 | Kaynak okuma | Kaynak göstermeyle ilgili kurallar | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
12 | Kaynak okuma | Tez çalışmaları üzerinden uygulama | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
13 | Kaynak okuma | Tez çalışmaları üzerinden uygulama | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
14 | Kaynak okuma | Tez çalışmaları üzerinden uygulama | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
15 | Kaynak okuma | Tez çalışmaları üzerinden uygulama | Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. |
Berg, B. L., & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Eğitim Yayınevi. |
Taylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. John Wiley & Sons. |
BECKER, H. (2013). Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi-Yazımın Sosyal Organizasyonu Kuramı-,(Çev: Şerife Güneş). Ankara: Heretik. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To examine with a critical research in clinical psychology.
|
||||||
2 |
|
||||||
3 |
|
||||||
4 |
|
||||||
5 |
|
||||||
6 |
|
||||||
7 |
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Clinical research at a level to reflect the application of regulations and conduct scientific areas
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Research to analyze the data and interpret the results
|
||||||
2 |
|
||||||
3 |
|
||||||
4 |
|
||||||
5 |
|
||||||
6 |
|
||||||
7 |
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To make basic assessments on individual recognition and diagnosis
|
||||||
2 |
To know and apply basic psychological assistance and intervention techniques
|
||||||
3 |
Analysis of the similarities and differences between modern psychotherapy and be able to synthesis
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disciplinary and interdisciplinary teamwork ability
|
||||||
2 |
|
||||||
3 |
|
||||||
4 |
|
||||||
5 |
|
||||||
6 |
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disciplinary and interdisciplinary teamwork ability
|
||||||
2 |
|
||||||
3 |
|
||||||
4 |
|
||||||
5 |
|
||||||
6 |
|
||||||
7 |
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To follow international and national literature by following the emerging innovations and developments in the field.
|
||||||
2 |
|
||||||
3 |
|
||||||
4 |
|
||||||
5 |
|
||||||
6 |
|
||||||
7 |
|
||||||
8 |
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Clinical psychologists may have on the principles of professional and ethical responsibility of.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 10 | 140 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 12 | 144 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 12 | 144 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 454 |
Total Workload of the Course Unit | 454 | ||
Workload (h) / 25.5 | 17,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 18,0 |