TR EN

SCIENTIFIC RESEARCH TECHNIQUES AND PUBLICATION ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
LEE690 SCIENTIFIC RESEARCH TECHNIQUES AND PUBLICATION ETHICS 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : DOKTORA, TYY: + 8.Düzey, EQF-LLL: 8.Düzey, QF-EHEA: 3.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere kendi alanlarında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri öğretmek. Öğrencilerin araştırma konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesini sağlamak. Öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak ve etik değerleri gözeterek, araştırma yapma beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamak. Öğrencilere bilimsel makale ve tez yazma kabiliyeti kazandırmak.
Contents of the Course Unit: Bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesi yapılır. Akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini sağlanır. Bilim, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırmanın tasarım ve gerçekleştirilmesinden raporlaştırılmasına dair süreçlerin nasıl gerçekleştirildiği üzerinde durulur. Bilimsel makale ve tez yazımı ve bu esnada uyulacak etik kurallar ele alınır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenci araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. Öğrenci bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. Öğrenci hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. Öğrenci akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. Öğrenci nicel ve nitel araştırma yöntemlerini karşılaştırır. Öğrenci araştırmada etiğin önemini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Temel Kavramlar: Bilim, Bilimsel Araştırma Felsefesi -
2 - Araştırma Yöntemlerine Giriş, Akademik Yazına Bakış -
3 - Tez Yazım Kuralları -
4 - Bilimsel Araştırma Süreçleri: Araştırma Konusunun Belirlenmesi, Araştırma Probleminin Tanımlanması -
5 - Araştırmanın Yöntem ve Modelinin Belirlenmesi -
6 - Araştırma Evreninin ve Örnekleminin Belirlenmesi, Hipotezler ve Amaçlar -
7 - Bilimsel Veri Toplama: Literatür Araştırması -
8 - ARA SINAV -
9 - Veri Toplama Yöntem ve Araçları -
10 - Nitel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar -
11 - Nicel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar -
12 - Verilerin Analizi -
13 - Araştırmanın Raporlaştırılması: Metin İçi ve Sonu Kaynakça Gösterimi, Özet, Tablo ve Şekiller -
14 - Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği -
15 - Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karasar, N. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Tan, W. (2017). Research Methods A Practical Guide for Students and Researchers. Second Edition, World Scientific. Walliman, N. (2021). Research Methods The Basics. 3rd Edition, Routledge. Almutairi, A. O. (2017). Scientific Research Methods. International Institute for Science, Technology & Education.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Based on master's level qualifications, they develop advanced knowledge in his field with analytical thinking competence at the level of expertise and will bring innovation to training science. arrive at original definitions.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By understanding the interdisciplinary interaction of sports sciences, they reache new and original results for the surface area.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They evaluate and use science with an approach to new information systems and existing practices in education.
2
They develop new methods related to applications used in the field of training science, redesigns the methods used in existing applications when necessary, or adapt them for use in different disciplines.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses advanced equipment, purpose, technology and software, which determines motor development, sportive performance and conditioning features, and which are needed in the determined measurement equipment, analyzes the obtained data and evaluates the results.
2
They use scientific research methods and techniques with a high level of skill in order to be able to research, analyze, re-adapt and produce original research results in the field of training science.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using leadership features; plans and organizes activities related to sports activities and organizations with a unique approach in order to reach the national and international level, and develops strategic approaches by taking the initiative to solve possible difficulties.
2
They develop new methods that will contribute to the field of performance development and exercise practices and interprets these developments in national and / or international scientific publications.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Based on the knowledge and skills in the data acquired in the field of training science; Follows with a current approach and critical thinking about the field, solutions with an analytical approach to possible difficulties and centered new ideation and development.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They critically analyze the norms regulating relationships in the field of sports sciences and social life, support their development and behave towards its reorganization in case of need.
2
Discusses and interprets current developments and studies in scientific meetings and sports organizations held at national and international level in a fluent, understandable and systematic way, by supporting them with quantitative / qualitative data.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
While carrying out studies related to the field; attaches importance to ethical values and legal regulations accepted in social life and supports the development of these values.
2
In the light of developments in the field of sports sciences; A sustainable project and work plans with a social content that support the policies of the society in which they live for movement education, exercise and sports habits.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 6 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 5 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0