Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BAY219 | TURKISH ECONOMY | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DURSUN BOZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrencilerin Türkiye ekonomisinin temel özelliklerini ve güncel sorunlarını analiz ederek, Türkiye ekonomisinin zaman içerisindeki değişimi ile ilgili olarak temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Cumhuriyet Öncesi Dönem Türkiye Ekonomisi, Açık Ekonomi Koşullarında Yeniden Yapılanma, Korumacı ve Devletçi Sanayileşme, İkinci Dünya Savaşı Dönemi Türk İktisat Politikaları, Dünya Ekonomisi İle Eklemlenme Denemesi, Tıkanma ve Yeniden Uyum Dönemi, İçe Dönük, Dışa Bağımlı Genişleme Dönemi Bunalım Dönemi 1980 Sonrası Dışa Açılma Süreci, Uluslararası Finans Kapitali ve Türkiye Ekonomisi, Uluslararası Kriz ve Türkiye Ekonomisi gibi konulardan oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türk ekonomisinin yapısındaki gelişmeleri Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinden günümüze kadar açıklar |
Türkiye ekonomisinde uygulanan iktisat politikalarının dönemsel değerlendirir |
Genel ekonomik sorunlar ve Türkiye Ekonomisi'nin spesifik konularını tartışır |
Türkiye’de ekonomik ve siyasi gelişimleri özetler |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Devrim ve Savaş Yılları: Cumhuriyet Öncesi Dönem Türkiye Ekonomisi (1908-1922) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
2 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Açık Ekonomi Koşullarında Yeniden Yapılanma (1923-1929) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
3 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Korumacı ve Devletçi Sanayileşme (1930-1939) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
4 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | İkinci Dünya Savaşı Dönemi Türk İktisat Politikaları (1940-1945) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
5 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Dünya Ekonomisi İle Eklemlenme Denemesi (1946-1953) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
6 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Tıkanma ve Yeniden Uyum Dönemi (1954-1961) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
7 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | İçe Dönük, Dışa Bağımlı Genişleme Dönemi (1962-1976) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Genel Değerlendirme | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
10 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Bunalım Dönemi (1977-1979) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
11 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | 1980 Sonrası Dışa Açılma Süreci (1980-1988) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
12 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | 1980 Sonrası Dışa Açılma Süreci (1980-1988) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
13 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Uluslararası Finans Kapitali ve Türkiye Ekonomisi (1989-2007) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
14 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Uluslararası Finans Kapitali ve Türkiye Ekonomisi (1989-2007) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
15 | Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması | Uluslararası Kriz ve Türkiye Ekonomisi (2008-2012) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Boratav, K. (2012). Türkiye İktisat Tarihi 1908-2009. Ankara: İmge Yayınevi |
Yentürk N. Ve Kepenek Y. (2005). Türkiye Ekonomisi, İstanbul: Remzi Kitabevi |
Kazgan, G. (2017). Tanzimattan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları |
Çepni, E. (2003). The Economy of Turkey In Retrospect, Istanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
3 | |||||
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
3 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
4 | |||||
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
3 | |||||
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
3 | |||||
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
4 | |||||
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
3 | |||||
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 3 | 4 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |