Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
HIT105 |
STATISTICS IN COMMUNICATION SCIENCES |
1 |
4 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ŞEYMA BOZKURT UZAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; istatistiki verileri derleme, bu verileri kullanma, problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikiminin öğrenciye kazandırılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, temel istatistik kavramlarının tanıtılması, merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri, olasılık ve olasılık hesaplama, kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları, normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamalarını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İstatistiğin temel kavramlarını tanımlama {Knowledge / Bloom's 1} |
Regresyon analizinde bağımlı ve bağımsız değişkeni tanımlama {Knowledge / Bloom's 1} |
Normal, simetrik ve asimetrik dağılımları tanımlama {Knowledge / Bloom's 1} |
Tek popülasyona ilişkin hipotez testlerini uygulama {Apply / Bloom's 1} |
Araştırmaya konu olan hipotezleri oluşturma {Evaluate / Bloom's 1} |
Popülasyon oranı için hipotez testini uygulama {Apply / Bloom's 1} |
Parametreler için güven aralıklarını hesaplama {Evaluate / Bloom's 1} |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür okuması, ödev |
İstatistiğe Giriş: İstatistiğin tanımı ve temel kavramlar, istatistiğin konusu, istatistiğin amacı |
Anlatım, Soru çözümü |
2 |
Literatür okuması, ödev |
Verilerin toplanması ve derlenmesi: Verilerin özetlenmesi verilerin grafik yöntemlerle özetlenmesi |
Anlatım, Soru çözümü |
3 |
Literatür okuması, ödev |
Kitle ve örneklem |
Anlatım, Soru çözümü |
4 |
Literatür okuması, ödev |
İstatistiksel verilerin sunulması ve özetleme yolları |
Anlatım, Soru çözümü |
5 |
Literatür okuması, ödev |
Frekans dağılımı ve tabloları |
Anlatım, Soru çözümü |
6 |
Literatür okuması, ödev |
Veri görüntüleme yöntemleri |
Anlatım, Soru çözümü |
7 |
Literatür okuması, ödev |
Merkezi eğilim ölçüleri |
Anlatım, Soru çözümü |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür okuması, ödev |
Örnekleme dağılımları |
Anlatım, Soru çözümü |
10 |
Literatür okuması, ödev |
Standart sapma ve özellikleri |
Anlatım, Soru çözümü, Uygulama |
11 |
Literatür okuması, ödev |
Bağımsız olaylar |
Anlatım, Soru çözümü, Uygulama |
12 |
Literatür okuması, ödev |
Olasılık aksiyonları |
Anlatım, Soru çözümü, Uygulama |
13 |
Literatür okuması, ödev |
Koşullu olasılık |
Anlatım, Soru çözümü, Uygulama |
14 |
Literatür okuması, ödev |
Rastgele değişkenler (kesikli, sürekli) |
Anlatım, Soru çözümü, Uygulama |
15 |
Literatür okuması, ödev |
Rastgele değişkenler (kesikli, sürekli) |
Anlatım, Soru çözümü, Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Spiegel, M. R. ve Stephens, L. J. (2013). İstatistik. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık |
Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik. İstanbul: Literatür Yayınları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
List the main features of communication in items.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
6 |
3 |
18 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
6 |
36 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
5 |
25 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
176 |
|
Total Workload of the Course Unit |
176 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|