Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GSF122 |
BASIC ART EDUCATION II |
2 |
4 |
2 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Görsel algılamanın, görsel düşünmenin temel yapısal öğelerini kavratmak ve bu kavrayışı çeşitli çizim, renk, tasarlanmış ve/veya hazır malzemelerle uygulayabilme ve görülebilir hale getirme becerisi kazandırma. |
Contents of the Course Unit: |
Görsel tasarımı düzenleyen elemanları (nokta, çizgi, leke, form, hacim vb) ve ilkeleri (ritm, hareket, denge, birlik, bütünlük, kontrast, renk, doku, vb.) konulara yönelik uygulamalarla etüt etmeyi içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenci renkle ilişkili temel görsel ifade elemanlarını uygular. |
Görme, kavrama, görsel düşünme ve düşünceyi görselleştirme sürecini renkle ve üç boyutlu malzemeyle(asamblaj)uygulama becerisi geliştirir. |
Organik ve inorganik formları iki boyutlu yüzey üzerinde, iki boyutlu ve üç boyutlu olarak renk ve boya teknikleriyle uygulayarak, gösterir. |
Temel çizim ve uygulama elemanlarına renk unsurunu da katarak tasarım süreçlerinde kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Araştırma |
Temel Renk Bilgisi |
Sunum/Anlatım |
2 |
Araştırma |
Renk Bilgisi ve Görsel Uygulamalar |
Anlatım-Uygulama |
3 |
Uygulama |
Renk Bilgisi ve Görsel Uygulamalar (renk çemberi, ana renk, ara renk, uygulamaları) |
Anlatım-Uygulama |
4 |
Uygulama |
Renk Değerleri ve Armoniler ( soğuk renk armonileri) |
Anlatım-Uygulama |
5 |
Uygulama |
Renk Değerleri ve Armoniler(sıcak renk armonileri) |
Anlatım-Uygulama |
6 |
Uygulama |
Renk Değerleri ve Armoniler(sıcak/soğuk armoniler) |
Anlatım-Uygulama |
7 |
Uygulama |
Negatif – Pozitif Biçim Oluşumları |
Anlatım-Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Uygulama |
Negatif – Pozitif Biçim Oluşumları |
Anlatım-Uygulama |
10 |
Uygulama |
‘Üç boyutlu tasarlanmış birim’ tekrarlarıyla oluşturulmuş rölyef uygulama. |
Anlatım-Uygulama |
11 |
Uygulama |
‘Üç boyutlu tasarlanmış birim’ tekrarlarıyla oluşturulmuş rölyef uygulama. |
Anlatım-Uygulama |
12 |
Uygulama |
Kolaj Çalışması |
Anlatım-Uygulama |
13 |
Uygulama |
Asamblaj Çalışması |
Anlatım-Uygulama |
14 |
Uygulama |
Yüzey üzerinde ya da mekanda hacimsel olmak üzere çeşitli hazır malzemelerle oluşturulan strüktürel çalışmalar. |
Anlatım-Uygulama |
15 |
Uygulama |
Genel Tekrar ve Uygulamaların Eksiklerinin Tamamlanması |
Anlatım-Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Özol, Ahmet, Sanat Eğitimi ve TasarımdaTemel Değerler (Pastel Yayıncılık, İstanbul, 2012) |
Otto G.Ocvirk, Robert E.Stinson, Philip R. Wigg, Robert O. Bone, David L. Cayton. Sanatın Temelleri-Teori ve Uygulama (Çeviri: Nur Balkır Kuru, Ali Kuru) |
Güngör, İ.Hulusi, Temel Tasar (Basic Design), Çeltüt Matbaacılık Koll. Şti. İstanbul, 1972 |
Atalayer, Faruk, Temel Sanat Öğeleri, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, Eskişehir, 1994 |
Gökaydın, Nevide, Temel Sanat Eğitimi , Moss Yayınları – Eğitim Kitapları. İstanbul,2010 |
Sausmarez, Maurice de , Basic Design : The Dynamics of Visual Form. A&C Black. London |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to explain him/herself in verbally and orally in Turkish and at least in one foreign language in order to be able to work together with the professional persons and institutions.
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to define the basic concepts in the field of communication and design
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to create designs by processing technical information in the field of Communication and Digital Visual Design.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to make applications in the field of Digital Design and Multimedia.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
The students will be able to use the softwares required for each stage of the post-production process in a communication facility.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to solve communication, design and artistic problems individually and as well as a member of a team in the field of digital media design.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to interpret communication, social and design concepts used in the discipline of Communication Design.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to do literature review in the field.
He/she follows the artistic agenda of the day.
He/she produces written and oral works based on the oral and written communication agenda of the day.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
The students will be able to develop projects within an interdisciplinary perspective, conscious of being a communicator and designer.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to formulate various analytical visual communication strategies using the knowledge of communication and design science in the construction and implementation of sustainable design principles.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
The students will be able to create designs using advanced computer softwares and information-communication technologies that are required by the discipline of Communication Design .
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
The students will be able to develop campaigns aimed at solving political and social visual communication problems by taking advantage of the historical and theoretical knowledge of the discipline of Communication Design.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
12 |
4 |
48 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
12 |
3 |
36 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|