Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ILT151 | VISUAL COMMUNICATION DESIGN | 1 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, yüzyılımızın karakteristik gelişmesi sonucu, bilgisayar ve iletişim teknolojisinin egemen gücü olan “ Görsel İletişim Tasarımı” alanında çeşitli teknik ve uygulamalar öğretmek, bu teknikler doğrultusunda Adobe Illustrator programının kullanımına giriş yapmak ve Gestalt İlkeleri ve Temel Tasarım Elemanlar ve Prensiplerini kullanarak çeşitli eserler tasarlatmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, bir tasarım elemanı olarak nokta ve çizgi ve tasarım ilkesi olarak ritim ve bütünlüğü kullanarak basit illüstrasyonlar yapmayı, özel gün kartları ve final projesi olarak ta düşük poly sanatı çalışması yapmayı kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yarattığı tasarımda görsel bir kompozisyon kurar. |
Bir tasarım oluştururken yaratıcı düşünerek bunları görselleştirir. |
Form ve biçim ilişkisini tanımlar. |
Gestalt ve Temel Tasarım ilkelerini kullanır. |
Çeşitli tasarım elemanlarını ve ilkelerini örneklendirir. |
Adobe Illustator programını temel düzeyde kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ön Hazırlık ve Tanışma | Tartışma |
2 | Uçar, Tevfik Fikret. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Sayfa 17-59’u oku. | Görsel Okuryazarlığa Giriş | Anlatma |
3 | Uçar, Tevfik Fikret. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Sayfa 59’-86’ı oku. | Tasarım Elemanı Olarak Nokta ve Uygulamaları | Anlatma, Gösterip Yaptırma |
4 | Becer, Emre. İletişim ve Grafik Tasarıım, Sayfa 11-75’i oku. | Tasarım Elemanı Olarak Çizgi ve Uygulamaları | Anlatma, Gösterip Yaptırma |
5 | Becer, Emre. İletişim ve Grafik Tasarıım, Sayfa 75–112 ’i oku. | Tasarım İlkesi Olarak Ritim ve Uygulamaları | Anlatma, Gösterip Yaptırma |
6 | - | Tasarım İlkesi Olarak Bütünlük ve Uygulamaları | Anlatma, Gösterip Yaptırma |
7 | Uçar, Tevfik Fikret. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Sayfa 126-139’u oku. | Uygulama 1 - Basit İllüstrasyon | Gösterip Yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uçar, Tevfik Fikret. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Sayfa 143-163’ü oku. | Uygulama 2 - Sevgililer Günü Kartı - Kalp Şekli Çizimi | Gösterip Yaptırma |
10 | Becer, Emre. İletişim ve Grafik Tasarıım, Sayfa 176-199’u oku. | Uygulama 2 - Sevgililer Günü Kartı - Çiçek Şekli Çizimi | Gösterip Yaptırma |
11 | Becer, Emre. İletişim ve Grafik Tasarıım, Sayfa 199-210’u oku. | Tipografi ve Uygulama 3 - Diş Macunu Yazı Efekti | Gösterip Yaptırma |
12 | Becer, Emre. İletişim ve Grafik Tasarıım, Sayfa 210-221’i oku. | Uygulama 3 - Diş Macunu Yazı Efekti | Gösterip Yaptırma |
13 | ecer, Emre. İletişim ve Grafik Tasarıım, Sayfa 221-246’ı oku. | Gestalt İlkeleri ve Final Projesi - Düşük Poly Sanatı Çalışması'na Giriş | Anlatma, Gösterip Yapma |
14 | - | Final Projesi - Düşük Poly Sanatı Çalışması | Gösterip Yaptırma |
15 | - | Final Projesi - Düşük Poly Sanatı Çalışması | Gösterip Yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Becer, E. (2104). İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkilap Yayınevi. |
Uçar, T. F. (2015). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımı. Ankara: Dost Yayınevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students will be able to explain him/herself in verbally and orally in Turkish and at least in one foreign language in order to be able to work together with the professional persons and institutions.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students will be able to define the basic concepts in the field of communication and design
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students will be able to create designs by processing technical information in the field of Communication and Digital Visual Design.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students will be able to make applications in the field of Digital Design and Multimedia.
|
5 | |||||
2 |
The students will be able to use the softwares required for each stage of the post-production process in a communication facility.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students will be able to solve communication, design and artistic problems individually and as well as a member of a team in the field of digital media design.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students will be able to interpret communication, social and design concepts used in the discipline of Communication Design.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students will be able to do literature review in the field.
He/she follows the artistic agenda of the day.
He/she produces written and oral works based on the oral and written communication agenda of the day.
|
3 | |||||
2 |
The students will be able to develop projects within an interdisciplinary perspective, conscious of being a communicator and designer.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students will be able to formulate various analytical visual communication strategies using the knowledge of communication and design science in the construction and implementation of sustainable design principles.
|
4 | |||||
2 |
The students will be able to create designs using advanced computer softwares and information-communication technologies that are required by the discipline of Communication Design .
|
4 | |||||
3 |
The students will be able to develop campaigns aimed at solving political and social visual communication problems by taking advantage of the historical and theoretical knowledge of the discipline of Communication Design.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 10 | 40 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |