Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ILT251 |
IMPLEMENT OF TYPOGRAPHY |
3 |
4 |
2 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı, başlangıç terminolojisini ve temel prensiplerini tanımlayarak ve tipografinin bilgi olarak kullanımı ile mesaj iletme süreçlerini farklı tekniklerle uygulatmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Ders dönem boyunca; tipografinin tarihsel gelişimi ve çeşitliliği, harf anatomisi, temel yazım ve tipografi prensipleri, okunabilirlik ve etkili tipografi kullanımı konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Tipografik tasarımda kullanılan terminolojiyi bilir. |
Harflerin anatomik yapılarını ve tipografi tarihi bilgilerini açıklar. |
Yazı karakterlerinin ana özelliklerini ve farklılıklarını tanımlar. |
Okunması gereken bilgi olarak tipografik sorumluluk bilinci sergiler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Araştırma |
Tipografi tarihi ve tarihsel gelişimi |
Sunum/Anlatım |
2 |
Araştırma |
Tipografi terminolojisi |
Sunum/Anlatım |
3 |
Araştırma |
Harflerin anatomik yapıları |
Sunum/Anlatım |
4 |
Uygulama |
Proje: Harflerin anatomik yapılarının deneyimlenmesi |
Uygulama/Anlatım |
5 |
Araştırma |
Teknik Gezi |
Anlatma/İnceleme |
6 |
Uygulama |
Proje: Kelime kompozisyonları |
Uygulama/Anlatım |
7 |
Uygulama |
Eleştiri: Oluşan kompozisyonların değerlendirilmesi, yorumlanması. |
Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Araştırma |
Tipografi kullanımı ve okunabilirlik |
Sunum/Anlatım |
10 |
Uygulama |
Proje: Metin kompozisyonları |
Uygulama/Anlatım |
11 |
Uygulama |
Eleştiri: Oluşan kompozisyonların değerlendirilmesi, yorumlanması. |
Uygulama |
12 |
Araştırma |
Etkili tipografi kullanımı |
Sunum/Anlatım |
13 |
Uygulama |
Proje: Tipografik afiş |
Uygulama/Anlatım |
14 |
Uygulama |
Proje: Tipografik afiş |
Uygulama |
15 |
Uygulama |
Proje: Tipografik afiş |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Harris P., Ambrose G.,(2014). Grafik Tasarımda Tipografi, Literatür Yayıncılık |
Harris P., Ambrose G., (2012) Tipografinin Temelleri. Literatür Yayıncılık. |
Garfield S., (2014). Tam Benim Tipim, Domingo Yayınları. |
Sarıkavak N.K., (2014). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to explain him/herself in verbally and orally in Turkish and at least in one foreign language in order to be able to work together with the professional persons and institutions.
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to define the basic concepts in the field of communication and design
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to create designs by processing technical information in the field of Communication and Digital Visual Design.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to make applications in the field of Digital Design and Multimedia.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
The students will be able to use the softwares required for each stage of the post-production process in a communication facility.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to solve communication, design and artistic problems individually and as well as a member of a team in the field of digital media design.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to interpret communication, social and design concepts used in the discipline of Communication Design.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to do literature review in the field.
He/she follows the artistic agenda of the day.
He/she produces written and oral works based on the oral and written communication agenda of the day.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
The students will be able to develop projects within an interdisciplinary perspective, conscious of being a communicator and designer.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students will be able to formulate various analytical visual communication strategies using the knowledge of communication and design science in the construction and implementation of sustainable design principles.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The students will be able to create designs using advanced computer softwares and information-communication technologies that are required by the discipline of Communication Design .
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
The students will be able to develop campaigns aimed at solving political and social visual communication problems by taking advantage of the historical and theoretical knowledge of the discipline of Communication Design.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
13 |
3 |
39 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
6 |
6 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
147 |
|
Total Workload of the Course Unit |
147 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|