TR EN

SOUND DESİGN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ILT256 SOUND DESİGN 4 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. KEREM YÜKSELOĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders sesin tanınması, ses ve görsel arasında uyum ve dengenin sağlanması, görsele uygun ses üretimi ve sesin dönüştürülmesi süreçlerinin öğrenciler tarafından deneyimlenmesini amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Derste öğrencilerin ses tasarımı ve görselle paralelliği hakkında genel bir bilgi verildikten sonra sesin tanınması, frekansının, genliğinin ve fazının değiştirilmesi, yeni ses üretimi vb. gibi konular eşliğinde örnek çalışmalarla devam eder. Sesin televizyon ve sinemadaki önemini anlatan derste, Adobe Audution adlı ses programı kullanılır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ses ve ses tasarımını tanımlar.
Ses kurgusu ve kompozisyon oluşturma hakkında genel bilgi verir.
Sesin üretilmesi, dönüştürülmesi ve bu esnada kullanılan teknikleri açıklar.
Sesin değişik kullanım alanlarını anlatır.
Film ve dizileri inceleyerek yapılan farklı ses mixajlarını ve video ile bütünleştirilmesini teknikleri ile karşılaştırır.
Kurgunun televizyon ve sinemadaki önem ve anlamını yaptığı işlerde örnekler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Genel tanışma, genel dersin gidiş hatının anlatılması, ses ve görselin birlikteliği üzerine olan örneklerin izlenmesi -
2 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Adobe Audition programina giriş ( program arayüzünün ana hatlarıyla tanıtılması) -
3 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Ses import’u, sesi editleme, volume ayarları, export alma ) -
4 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Tek ses üzerinde çoklu ses yaratımı, Çizgi karekter sesleri üretimi, Buton sesi, ve patlama sesi gibi farklı türde efekt ses yaratma yöntemlerinin anlatımı, jıngıl için ses yaratmak.. -
5 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Video üzerine ses kaydetme denemeleri, ses ve hareket uyumu, ses senkron denemeleri. -
6 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Konunun içeriğine göre mikrofonlar hakkında bilgi verilmesi ve bu hafta yapılacak bir Ses Stüdyo ziyareti ile bilgileri pekiştirmek. -
7 - Foley nedir? Öğretilmesi ve örnek foley çalışmaları ile konunun pekiştirmek. -
8 - ARA SINAV -
9 - Örnek foley çalışmaları ile konunun pekiştirmek. -
10 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Kayıt edilmiş veya olan birden fazla sesi basit mixleme teknikleri ile zenginleştirmek ve tek ses dosyasına dönüştürerek projede kullanmak. -
11 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Ses kaydı alma tekniği. Ses düzeyinin ve perdesinin ayarlanması. -
12 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Seçilen videolar eşliğinde Adobe Premier üzerinden alınan görsellerin sesle senkronu ve düzenlenmesi. Programlar arası etkileşimli çalışma. -
13 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Adobe Audutiondaki çeşitli efektler ve yöntemler kullanılarak var olan sesi değiştirmek. -
14 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri DJ ses efektleri yaratma tekniğinin anlatımı, kullanılış şekli, örneklerin incelenmesi ve proje verilmesi. -
15 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri - -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students will be able to explain him/herself in verbally and orally in Turkish and at least in one foreign language in order to be able to work together with the professional persons and institutions.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students will be able to define the basic concepts in the field of communication and design
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students will be able to create designs by processing technical information in the field of Communication and Digital Visual Design.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students will be able to make applications in the field of Digital Design and Multimedia.
5
2
The students will be able to use the softwares required for each stage of the post-production process in a communication facility.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students will be able to solve communication, design and artistic problems individually and as well as a member of a team in the field of digital media design.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students will be able to interpret communication, social and design concepts used in the discipline of Communication Design.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students will be able to do literature review in the field. He/she follows the artistic agenda of the day. He/she produces written and oral works based on the oral and written communication agenda of the day.
0
2
The students will be able to develop projects within an interdisciplinary perspective, conscious of being a communicator and designer.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students will be able to formulate various analytical visual communication strategies using the knowledge of communication and design science in the construction and implementation of sustainable design principles.
4
2
The students will be able to create designs using advanced computer softwares and information-communication technologies that are required by the discipline of Communication Design .
5
3
The students will be able to develop campaigns aimed at solving political and social visual communication problems by taking advantage of the historical and theoretical knowledge of the discipline of Communication Design.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 10 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 37 37
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 40 40
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0