TR EN

BUILDING AND CONSTRUCTION I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IMI225 BUILDING AND CONSTRUCTION I 3 4 4 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÖKHAN BALCIOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AMİL FARUK GEZEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yapıları tanıtmak, ders içeriği hakkında bilgi vermek, tüm bu bilgilerin yapı, tasarım ve uygulamaları sentezinde kullanımını kapsamaktadır.
Contents of the Course Unit: Yapı teknolojisi kavramları, yapı ve yapım sistemlerinin sunulması, kullanıcı-çevre-yapı sistemi etkileşimi ve bu bağlamda çevresel etmenler ve yapıdan beklenilen performans özelliklerinin analizi, yapı zemin ilişkisi, yapı alt sistemlerine giriş, yapıda taşıyıcı sistemler, sistem bileşenleri ve yapıları taşıyan strüktürel sistemler, İşlevsel yapı elemanları, alt-yapı, yapı zemin ilişkisi, yapının temel, duvar ve döşeme elemanlarının tasarım prensipleri, uygulama teknikleri ve malzemeleri ile ilgili konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir yapının strüktürel sistemini tanımlar.
Yapıların strüktürel sistemlerini sınıflandırır.
Yapıların strüktürel yapı elemanlarını tanımlar.
Yapıların sistem elemanları ile ilgili uygulama çizimleri yaparak uygulama aşamaları hakkında fikir edinir
Yapıda kullanılan ve geliştirilen malzemeler ile bilgi edinilmesi, malzeme özellik ve davranışları ile ilgili bilgi edinir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi Dersin içeriğinde anlatılacak konular, yapı ve konstrüksiyon hakkında genel bilgiler ve yapıma hazırlık aşamaları. Ppt sunum
2 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Yapıların sınıflandırılması, yapı türleri ve davranışları. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
3 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Zemin ve aplikasyon çalışmaları, kazı işleri ve drenaj. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
4 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Yapı elemanlarına giriş. Temeller, yığma ve betonarme yapı temelleri. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
5 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Betonarme taşıyıcı sistem elemanları. Kolonlar, kirişler, perde betonlar. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
6 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Döşemeler ve döşeme tipleri. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
7 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Genel konu tekrarı. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Duvarlar ve duvar tipleri. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
10 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Merdivenler ve merdiven tipleri. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
11 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Çatılar ve çatı tipleri. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
12 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Bacalar ve şömineler. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
13 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Yapı koruma ve izolasyon yöntemleri. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
14 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Yapım teknikleri, kalıplar ve iskeleler. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
15 Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi Genel tekrar. Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Eldem, S.H. (1973), Yapı, İstanbul: Birsen Yayınevi
Çelebi, M.R. (1982 ve 1984), Yapı Bilgisi I-II, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları
Ching, F.D.K. (2006), Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, İstanbul: YEM Yayın
Erten, E. (2012), Mimarlıkta Yapı-Yapım, İstanbul: Birsen Yayınevi
Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın
Neufert, E. (2018), Yapı Tasarımı, İstanbul :Beta Yayıncılık
Yapım + malzeme /Farrelly, Lorraine. - Literatür, İstanbul: - 176 p. : 23 cm. Original title : Construction + materiality, 2012
Berköz, S. (1975), Yapım'da Sistemler Yaklaşımı, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi
Plunkett, D. (2014), Construction and detailing for interior design, London: Laurence King,
Keyder, E. (2013), Çelik Yapı Elemanları, Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toydemir, N., Gürdal, E. & Tanaçan, L., (2002), Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme, İstanbul: Literatür Yayıncılık
Brooker, G. & Stone, S. (2012), İç Mimarlıkta; Biçim + Yapı (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık
Ersoy, H.Y. (2001), Kompozit Malzeme, İstanbul: Literatür Yayınevi
Llyod-Thomas, K. (2017), Malzeme Konuları (Mehmedi Vehbi Gökçe, Çev.), Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık
Lorraine, F. & Brown, R. (2012), Materials and Interior Design, London: Laurence King Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, design, culture and furniture history in their professional life and daily life.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze national and international project management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to apply interior design principles and skills by taking responsibility within an individual or group.
1
2
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize interior architecture, application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with other professional fields
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopting the principle of lifelong learning, students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior design and planning areas with innovative, original and sustainable solutions.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The Interior Architecture program graduates will be able to organize unique, sustainable projects and activities in their field studies.
3
2
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interior Architecture program graduates; will be able to develop solutions to issues such as interior application details, furniture design and building cost management using occupational standards and legal frameworks.
5
2
Interior Architecture program graduates will be able to design sustainable, original and innovative projects for interior architecture such as conceptual design, application detail projects and furniture design in their professional fields
5
3
Students will be able to organize interior design, application details and furniture design studies with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 3 3
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 157
Total Workload of the Course Unit 157
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0