Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FAF124 | ART AND DESIGN HISTORY II | 2 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ENVER TATLISU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Orta çağ, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerin genel özellikleri ve üretim anlayışları, Sanayi Devrimi sonrası yaşanan değişimler, Yirminci yüzyılın önemli tasarım anlayışları ve bunların günümüz sanat ve tasarımına etkilerini yorumlama becerisi kazandırma |
Contents of the Course Unit: | Tasarımın tarihsel, sosyokültürel, siyasi olaylarla ilişkisini kurarak, günümüz tasarımcılarının yorumuna ve yaratıcı süreçlerine katkıda bulunmak, Çağdaş tasarımları tarihsel süreç içinde analiz ederek, tasarımın öncü akımlarını ve eğilimlerini tanıtma konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Orta çağ, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerin genel özelliklerini ve üretim anlayışlarını Sanat ve tasarım ilişkilerine göre tanımlar. |
Sanayi Devrimi sonrası yaşanan değişimleri açıklar. |
Yirminci yüzyılın önemli tasarım anlayışları ve bunların günümüz sanat ve tasarımına etkilerini açıklar. |
Sanat tarihini süreçleriyle günümüz tasarım ve görselliği arasındaki ilişkileri tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Dersin tanıtımı, önceki dönemin konu başlıkları üzerinden tartışma | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
2 | Okuma / Araştırma | William Morris. Art Nouveau akımının sanat ve tasarıma etkileri. | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
3 | Okuma / Araştırma | Ekspresyonizm, Sembolizm | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
4 | Okuma / Araştırma | ’Arts and Crafts’’ hareketi | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
5 | Okuma / Araştırma | William Morris. Art Nouveau akımının sanat ve tasarıma etkileri | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
6 | Okuma / Araştırma | Avant-garde sanatçıların teknolojiyi sanata taşıma çabaları | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
7 | Okuma / Araştırma | Fütürizm, Konstrüktivizm, De Stijl | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma / Araştırma | Bauhaus’un kuruluşu ve Walter Gropius | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
10 | Okuma / Araştırma | Kübizm ve Fovizm | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
11 | Okuma / Araştırma | Modern Sanat - Soyut Sanat | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
12 | Okuma / Araştırma | Dadaizm, Sürrealizm, Pop Art. | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
13 | Okuma / Araştırma | Teknik gezi | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
14 | Okuma / Araştırma | Postmodernizm, Minimalizm ve Kavramsal Sanat. | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
15 | Okuma / Araştırma | Sanat ve Teknoloji: Makine yüzyılının sanat ve tasarıma etkileri | Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Fischer, E. (2010), The Necessity of Art, New York: Verso |
Gombrich, E.H. (2006), Story of Art, London: Phaidon |
Gombrich, E.H. (2002), Art and Illusion (6th Edition), London: Phaidon |
Hauser, A. (1999), The Social History of Art, Oxfordshire: Routledge |
Hendon Z. and Massey A. (2019), Design, History and Time, London: Bloomsbury |
Hollingsworth, M. (2016), Art in World History 2 Vols, Oxfordshire: Routledge |
Pasquale G., Bardi M., Pistone N. (2010), Art and Culture of Ancient Rome, New York: Rosen Central |
Pischel-Fraschini, G. (1981), A world history of art: Painting, sculpture, architecture, decorative arts New York: Simon and Schuster |
Stokstad M. & Cothren M. (2018), Art History, London: Pearson |
Wölfflin, H. (2015), Principles of Art History, New York: Dover |
Akurgal, E. (1998), Anadolu Kültür Tarihi, Ankara: TÜBİTAK Yayınları |
Akyürek, E. (1996), Bizans´ta Sanat ve Ritüel, İstanbul: Kabalcı Yayınevi |
Beksaç, E. (2012), Ortaçağ Avrupasında Resim Sanatı, Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları |
Bulut, Ü. (2003), Avrupa Resminde Üslup ve Anlam İlişkisi, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları |
Cömert, B. (2010), Mitoloji ve İkonografi, Ankara: De Ki Yayınları |
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: YEM Yayınları, 1997 |
Sözen, M. & Tanyeli, U. (2012) Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
|
0 | |||||
2 |
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community
|
0 | |||||
2 |
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
|
0 | |||||
3 |
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 132 |
Total Workload of the Course Unit | 132 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |