TR EN

ART AND DESIGN HISTORY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FAF124 ART AND DESIGN HISTORY II 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ENVER TATLISU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Orta çağ, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerin genel özellikleri ve üretim anlayışları, Sanayi Devrimi sonrası yaşanan değişimler, Yirminci yüzyılın önemli tasarım anlayışları ve bunların günümüz sanat ve tasarımına etkilerini yorumlama becerisi kazandırma
Contents of the Course Unit: Tasarımın tarihsel, sosyokültürel, siyasi olaylarla ilişkisini kurarak, günümüz tasarımcılarının yorumuna ve yaratıcı süreçlerine katkıda bulunmak, Çağdaş tasarımları tarihsel süreç içinde analiz ederek, tasarımın öncü akımlarını ve eğilimlerini tanıtma konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Orta çağ, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerin genel özelliklerini ve üretim anlayışlarını Sanat ve tasarım ilişkilerine göre tanımlar.
Sanayi Devrimi sonrası yaşanan değişimleri açıklar.
Yirminci yüzyılın önemli tasarım anlayışları ve bunların günümüz sanat ve tasarımına etkilerini açıklar.
Sanat tarihini süreçleriyle günümüz tasarım ve görselliği arasındaki ilişkileri tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi Dersin tanıtımı, önceki dönemin konu başlıkları üzerinden tartışma Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
2 Okuma / Araştırma William Morris. Art Nouveau akımının sanat ve tasarıma etkileri. Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
3 Okuma / Araştırma Ekspresyonizm, Sembolizm Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
4 Okuma / Araştırma ’Arts and Crafts’’ hareketi Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
5 Okuma / Araştırma William Morris. Art Nouveau akımının sanat ve tasarıma etkileri Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
6 Okuma / Araştırma Avant-garde sanatçıların teknolojiyi sanata taşıma çabaları Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
7 Okuma / Araştırma Fütürizm, Konstrüktivizm, De Stijl Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
8 - ARA SINAV -
9 Okuma / Araştırma Bauhaus’un kuruluşu ve Walter Gropius Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
10 Okuma / Araştırma Kübizm ve Fovizm Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
11 Okuma / Araştırma Modern Sanat - Soyut Sanat Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
12 Okuma / Araştırma Dadaizm, Sürrealizm, Pop Art. Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
13 Okuma / Araştırma Teknik gezi Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
14 Okuma / Araştırma Postmodernizm, Minimalizm ve Kavramsal Sanat. Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
15 Okuma / Araştırma Sanat ve Teknoloji: Makine yüzyılının sanat ve tasarıma etkileri Ppt. Sunum ile yüz yüze ders anlatımı
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Fischer, E. (2010), The Necessity of Art, New York: Verso
Gombrich, E.H. (2006), Story of Art, London: Phaidon
Gombrich, E.H. (2002), Art and Illusion (6th Edition), London: Phaidon
Hauser, A. (1999), The Social History of Art, Oxfordshire: Routledge
Hendon Z. and Massey A. (2019), Design, History and Time, London: Bloomsbury
Hollingsworth, M. (2016), Art in World History 2 Vols, Oxfordshire: Routledge
Pasquale G., Bardi M., Pistone N. (2010), Art and Culture of Ancient Rome, New York: Rosen Central
Pischel-Fraschini, G. (1981), A world history of art: Painting, sculpture, architecture, decorative arts New York: Simon and Schuster
Stokstad M. & Cothren M. (2018), Art History, London: Pearson
Wölfflin, H. (2015), Principles of Art History, New York: Dover
Akurgal, E. (1998), Anadolu Kültür Tarihi, Ankara: TÜBİTAK Yayınları
Akyürek, E. (1996), Bizans´ta Sanat ve Ritüel, İstanbul: Kabalcı Yayınevi
Beksaç, E. (2012), Ortaçağ Avrupasında Resim Sanatı, Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları
Bulut, Ü. (2003), Avrupa Resminde Üslup ve Anlam İlişkisi, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları
Cömert, B. (2010), Mitoloji ve İkonografi, Ankara: De Ki Yayınları
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: YEM Yayınları, 1997
Sözen, M. & Tanyeli, U. (2012) Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
0
2
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
4
2
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community
0
2
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
0
3
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 132
Total Workload of the Course Unit 132
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0