TR EN

BUILDING AND CONSTRUCTION KNOWLEDGE II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IAE256 BUILDING AND CONSTRUCTION KNOWLEDGE II 4 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi VOLKAN ÖZTAŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere, mevcut bir projede yapının strüktürüne sadık kalarak, güncel malzemeler ile dış cephe ve iç mekan ince yapı detaylarına çözüm üretme becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, iç mekânın strüktürüne sadık kalarak, güncel malzeme seçimleri ile dış cephede ve iç mekanda ince yapı detaylarının oluşturulması ve uygun ölçeklerle uygulama projesi çizimi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir yapının strüktürel sistemini tanımlar.
Yapıların strüktürel sistemlerini sınıflandırır
İç mekandaki strüktür, dış cephe ve iç yapı detaylarını analiz eder.
Dış cephe ve iç mekan yapı detaylarındaki çözümlerinde kullanılacak malzemeleri seçer.
Dış cephe ve iç mekandaki ince yapı detaylar seçimlerini gerekli ölçeklerde uygulama projesinde uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Mevcut yapının tanıtılması. Ppt sunum
2 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi 1/50 ölçekte verilen projenin çizimi (plan) Sınıf içi çizim çalışması
3 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi 1/50 ölçekte verilen projenin çizimi (plan) Sınıf içi çizim çalışması
4 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi 1/50 ölçekte verilen projenin çizimi (çatı planı) Sınıf içi çizim çalışması
5 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi 1/50 ölçekte verilen projenin kesitlerinin çizimi Sınıf içi çizim çalışması
6 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi 1/50 ölçekte verilen projenin görünüşlerinin çizimi Sınıf içi çizim çalışması
7 - Teknik Gezi / İç ve dış mekan malzeme seçimlerinin yapılması -
8 - ARA SINAV -
9 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi 1/20 kesit detay projesi (Çatı detayları, cephe kaplamaları, merdiven ve asma tavan) Sınıf içi çizim çalışması
10 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi 1/20 Islak hacim detay projesi Sınıf içi çizim çalışması
11 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi 1/20 Islak hacim detay projesi ve 1/5 detaylar Sınıf içi çizim çalışması
12 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi 1/20 Islak hacim detay projesi ve 1/5 detaylar Sınıf içi çizim çalışması
13 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi Oturtma çatı maket çalışması Sınıf içi çizim çalışması
14 Önceki dersde yapılan çizimlerin gözden geçirilmesi Oturtma çatı maket çalışması Sınıf içi çizim çalışması
15 - Genel tekrar. -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Eldem, S.H. (1973), Yapı, İstanbul: Birsen Yayınevi
Soygeniş, M. (2008), Yapı 2-3-4, İstanbul: Birsen Yayınevi
Ching, F.D.K. (2006), Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, İstanbul: YEM Yayın
Erten, E. (2012), Mimarlıkta Yapı-Yapım, İstanbul: Birsen Yayınevi
Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın
Neufert, E. (2018), Yapı Tasarımı, İstanbul :Beta Yayıncılık
Yapım + malzeme /Farrelly, Lorraine. - Literatür, İstanbul: - 176 p. : 23 cm. Original title : Construction + materiality, 2012
Berköz, S. (1975), Yapım'da Sistemler Yaklaşımı, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi
Plunkett, D. (2014), Construction and detailing for interior design, London: Laurence King,
Keyder, E. (2013), Çelik Yapı Elemanları, Ankara: Seçkin Yayıncılık
Erıç, M. (2002), Yapı Fiziği ve Malzemesi, İstanbul: Literatur Yayınevi, 2.baskı
Toydemir, N., Gürdal, E. & Tanaçan, L., (2002), Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme, İstanbul: Literatür Yayıncılık
Brooker, G. & Stone, S. (2012), İç Mimarlıkta; Biçim + Yapı (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık
Ersoy, H.Y. (2001), Kompozit Malzeme, İstanbul: Literatür Yayınevi
Llyod-Thomas, K. (2017), Malzeme Konuları (Mehmedi Vehbi Gökçe, Çev.), Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık
Arslan-Gülay, Y. (2011), İç Mekan Boyalarının İnsan Sağlığına Etkileri, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Mimarlık Vakfı İşletmesi Yayınları
Lorraine, F. & Brown, R. (2012), Materials and Interior Design, London: Laurence King Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
3
2
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
3
2
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community
5
2
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
5
3
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0