Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOC116 |
SCIENTIFIC RESEARCH METHODS |
2 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin sonunda öğrencilerin sosyal bilimler alanında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri uygulayabilmesi ve araştırmanın konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; özellikle sosyal bilimler açısından bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, sosyal bilimlerde veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesinin yanı sıra akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. |
Bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. |
Hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. |
Akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma: Walliman, bölüm 3 ve 5 |
Araştırma projesinin yapılandırılması; kaynakların belirlenmesi ve kullanımı |
Anlatım ve tartışma |
2 |
Okuma: Walliman, bölüm 2 |
Bilimsel yöntem |
Anlatım ve tartışma |
3 |
Okuma: Corbetta, bölüm 1 |
Sosyal araştırmanın paradigmaları |
Anlatım ve tartışma |
4 |
Okuma: Walliman, bölüm 6 |
Veri türleri: birincil-ikincil |
Anlatım ve tartışma |
5 |
Okuma: Walliman, bölüm 6 |
Veri türleri: nitel-nicel |
Anlatım ve tartışma |
6 |
Okuma: Walliman, bölüm 7 |
İkincil verilerin toplanması |
Anlatım ve tartışma |
7 |
Okuma: Walliman, bölüm 7 |
İkincil verilerin çözümlenmesi |
Anlatım ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma: Corbetta, bölüm 8 |
Birincil verilerin toplanması: Örnekleme |
Anlatım ve tartışma |
10 |
Okuma: Corbetta, bölüm 5 |
Birincil verilerin toplanması: Anket |
Anlatım ve tartışma |
11 |
Okuma: Corbetta, bölüm 9 |
Birincil verilerin toplanması: Katılımcı gözlem |
Anlatım ve tartışma |
12 |
Okuma: Corbetta, bölüm 10 |
Birincil verilerin toplanması: Röportaj |
Anlatım ve tartışma |
13 |
Okuma: Walliman, bölüm 9 ve 10 |
Birincil verilerin çözümlenmesi |
Anlatım ve tartışma |
14 |
Okuma: Walliman, bölüm 11 |
Araştırma önerisi ve makale yazma teknikleri |
Anlatım ve tartışma |
15 |
Okuma: Walliman, bölüm 4 |
Araştırma etiği |
Anlatım ve tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Corbetta, P., (2003), Social research: theory, methods and techniques, Sage: London |
Walliman, N., (2011), Research methods: the basics. Routledge: London & New York |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design.
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
1 |
13 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
100 |
|
Total Workload of the Course Unit |
100 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|