TR EN

HAIR CARE AND CONSTRUCTION I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SBP101 HAIR CARE AND CONSTRUCTION I 1 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. AYLİN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ASLI NUROL AZİMOĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilere saç bakımı ve güzellik hizmetleri programına yeni gelen öğrencilere, kuaförlüğün tarihçesini, saç bakımının önemini, saça geçici şekil verme tekniklerini vermeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Kuaförlüğün tarihçesi, saçın yapısı, saç ve saçlı deri hastalıkları saç sağlığını etkileyen faktörler, saç bakım ve kürleri, uygulamaları, saç biçimlendirmede fön, mizampli ve topuz uygulamaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kuaförlüğün tarihçesini bilir.
Saçın yapısını öğrenir.
Saç ve saçlı deri hastalıklarını, saç sağlığını etkileyen faktörleri öğrenir.
Saç bakım ve kürlerini uygular.
Saç biçimlendirmede fön, mizampli ve topuz uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı ve Görsel kaynaklar Kuaförlüğün tarihçesi Anlatım, Soru-Cevap
2 Yazılı ve Görsel kaynaklar Saçın yapısı ve katmanları(tabakaları) Bir önceki haftanın Anlatım, Soru-Cevap Değerlendirmesi
3 Yazılı ve Görsel kaynaklar Saçın yapısı ve katmanları(tabakaları) Anlatım, Soru-Cevap
4 Yazılı ve Görsel kaynaklar Saçlı Deri Hastalıkları Bir önceki haftanın Anlatım, Soru-Cevap Değerlendirmesi
5 Yazılı ve Görsel kaynaklar Bir kuaförde olması gereken özellikler Anlatım, Soru-Cevap
6 Yazılı ve Görsel kaynaklar Saç sağlığını etkileyen faktörler Saç bakım ve kürlerinin kullanım amaçları Bir önceki haftanın Anlatım, Soru-Cevap Değerlendirmesi
7 Yazılı ve Görsel kaynaklar Saça geçici şekil verme teknikleri Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı ve Görsel kaynaklar Fön işlemi, fönde kullanılan malzemeler ve fön yapım aşamaları Bir önceki haftanın Anlatım, Soru-Cevap Değerlendirmesi
10 Yazılı ve Görsel kaynaklar Fön çeşitleri ve yapım aşamaları Anlatım, Soru-Cevap
11 Yazılı-Görsel kaynaklar, laboratuvar uygulamaları Maşa ve Düzleştirici işlemi, kullanılan malzemeler ve yapım aşamaları Anlatım, Video, Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar, laboratuvar uygulamaları Vak,mizample işlemi, kullanılan malzemeler ve yapım aşamaları Anlatım, Video, Soru-Cevap
13 Yazılı-Görsel kaynaklar, laboratuvar uygulamaları Örgü işlemi ve çeşitleri, kullanılan malzemeler ve yapım aşamaları Anlatım, Video, Soru-Cevap
14 Yazılı-Görsel kaynaklar, laboratuvar uygulamaları Topuz işlemi ve çeşitleri, kullanılan malzemeler ve yapım aşamaları Anlatım, Video, Soru-Cevap
15 Yazılı-Görsel kaynaklar, laboratuvar uygulamaları Gelin topuzu işlemi ve çeşitleri, kullanılan malzemeler ve yapım aşamaları Anlatım, Video, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Henderson, S. (1995). Temel Kuaförlük Bilimi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Erkan A., Güngör İ. (1992), modern kuaförlük sanatında eğitim, Ankara, Frapan yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the types of skin, skin analysis can be done.
4
2
Identifies skin diseases.
5
3
Hair and scalp diseases, learns the factors that affect the health of the hair and scalp
5
4
Will have sufficient technical knowledge about anatomy and physiology of the body
4
5
Have knowledge about message types and techniques.
4
6
Know the structure of nail and define nail diseases.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Be able to access the application of theoretical and practical knowledge and skin care.
4
2
Reaches theoretical and practical knowledge to apply the techniques of body care and the ability to use tools and equipments.
5
3
Can make body analysis and measurements.
5
4
Defines hair types and hair care cures.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
2
2
Can reach competence in massage hair removal and make-up.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will have enough information and skills in hair styling techniques.
5
2
Can open a salon related to hair design or skin and body care.
4
3
Effective use of information technologies and prepare presentations.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
5
2
Can work in a salon related to hair design or skin and body care.
5
3
Can reach competence in massage hair removal and make-up.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to access the application of theoretical and practical knowledge of skin care.
5
2
Access the theoretical and practical knowledge to do manicure and pedicure.
5
3
Access the activity using the technique to make the appropriate make-up cosmetic products.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can comminuciate well in service sector, working life, and human relationships.
5
2
Will have the knowledge of foriegn languages to comminucate with colleagues and fallow the latest developments in the sector
2
3
Will fallow career exhibitions and proffessional developments in the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use of tools and equipments in the field of hair care and beauty services.
4
2
Gains the ability to use tools and equipments related to body care.
4
3
Gains the ability to use tools and equipments related to skin care.
5
4
Gains the ability to use devices and equipments for hair removal and depilation.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 9 3 27
Yerinde Uygulama 3 3 9
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 2 2
TOPLAM 47 0 159
Total Workload of the Course Unit 159
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0