Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SBP103 | COSMETIC PRODUCTS INFORMATION | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. AYLİN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SÜLEYMAN PAK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı bilim ve teknolojinin tüketici ihtiyacını karşılamaya yönelik ortaya koyduğu kozmetik ve kozmesotik ürünlerin, yararları ve zararları İhtiyaçlar doğrultusunda kozmetik ürün seçebilme amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Kozmetik Ürünlere Giriş, Emülsiyonlar, Kozmetik Ürünlerde Uygulanan Testler, Kozmetik Ürünlerde Güvenirlik ve Kararlılık,Cilt Bakım Kozmetikleri,Saç Bakım Kozmetikleri, Saçlı Deri Bakım Kozmetikleri, Vücut Bakım Kozmetikleri, El Ayak Bakım Kozmetikleri, Ağız bakım Kozmetikleri, Dekoratif -Makyaj Kozmetikleri, Parfümler-Diğerleri(Oral Products,Hijyenik Pedler, Vaj,nal ürünler, Traş Ürünleri, diğerleri) |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kozmetik ürünleri tanır |
Kozmetik ürünlere uygulanan testleri açıklar |
Kozmetik ürünlerin güvenirlik ve kararlılıklarını araştırır |
Cilt bakım kozmetiklerini ve içeriklerini bilir |
Saç bakım uygulamalarında kullanılacak ürünlerin içeriklerini analiz eder |
Saçlı deri bakım ürünlerinin içeriklerini analiz eder |
Vücut bakım kozmetiklerinin içeriklerini analiz eder |
El ve ayak ve tırnak bakım kozmetiklerini açıklar |
Ağız bakım kozmetiklerini bilir |
Dekoratif makyaj kozmetiklerini tanır |
Parfümlerin ve diğer kozmetik ürünlerin içeriklerini açıklar |
Cildin ihtiyacı doğrultusunda uygulanacak bakım öncesi doğru ürün kullanır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı-görsel kaynaklar | Kozmetik Ürünlere Giriş | Anlatım |
2 | Literatür taraması, Yazılı-görsel kaynaklar | Kozmetik Ürünlerde Uygulanan Testler | Anlatım |
3 | Literatür taraması, Yazılı-görsel kaynaklar | Kozmetik Ürünlerde kullanılan kimyasallar | Anlatım |
4 | Yazılı-görsel kaynaklar | Kozmetik ürünlerin sınıflandırılması | Anlatım |
5 | Yazılı-görsel kaynaklar | Cilt Bakım Kozmetikleri | Anlatım |
6 | Yazılı-görsel kaynaklar | Cilt Bakım Kozmetikleri | Anlatım |
7 | Yazılı-görsel kaynaklar | Saç Bakım Kozmetikleri | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | Sunum | uygulama |
10 | Yazılı-görsel kaynaklar | Vücut Bakım Kozmetikleri, Ağız Bakım Kozmetikleri | Anlatım |
11 | Yazılı-görsel kaynaklar | Parfümler & Diğerleri (Oral Products, Hijyenik Pedler, Vajinal Ürünler, Traş Ürünleri, Diğerleri) | Anlatım |
12 | Yazılı-görsel kaynaklar | El- Ayak Bakım Kozmetikleri | Anlatım |
13 | Yazılı-görsel kaynaklar | Dekoratif – Makyaj Kozmetikleri | Anlatım |
14 | Yazılı-görsel kaynaklar | Cilt soyucu kozmetik ürünler | Anlatım |
15 | Yazılı-görsel kaynaklar | Emülsiyonlar | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yazan, Y. (2004). Kozmetik Bilimi, Nobel Tıp Kitabevleri, 200 |
Çomoğlu, T. (2012). Kozmetikler . Marmara Pharmaceutical Journal , 16 (1) , 1-8 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/marupj/issue/17912/188059 |
Marmara Pharmaceutical Journal, 16: 1-8, 2012. GÜVEN, Kasım Cemal. Kozmetik Formüller, Nobel Tıp Kitapevleri, |
MEGEP (2011). Çevre Sağlığı/ Kozmetik Ürünler ve Oyuncaklar, Ankara. |
Dermakozmetik/Kozmesötik Madde ve Ürünler, Ed. Yasemin Yazan, Nobel Tıp Kitabevleri, 2016 |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the types of skin, skin analysis can be done.
|
2 | |||||
2 |
Identifies skin diseases.
|
2 | |||||
3 |
Hair and scalp diseases, learns the factors that affect the health of the hair and scalp
|
2 | |||||
4 |
Uses sufficient technical knowledge about body anatomy and physiology.
|
3 | |||||
5 |
Have knowledge about message types and techniques.
|
2 | |||||
6 |
Know the structure of nail and define nail diseases.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Be able to access the application of theoretical and practical knowledge and skin care.
|
5 | |||||
2 |
It communicates with companies and chambers that are leaders in the sector.
|
5 | |||||
3 |
Researches and uses innovations in the field of hair care and beauty.
|
5 | |||||
4 |
Conducts research on new products and applications.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
|
5 | |||||
2 |
Researches industry-related innovations and publications.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will have enough information and skills in hair styling techniques.
|
5 | |||||
2 |
Can open a salon related to hair design or skin and body care.
|
5 | |||||
3 |
Effective use of information technologies and prepare presentations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
|
3 | |||||
2 |
Works as a team in a salon related to Hair Design or Skin and Body Care.
|
5 | |||||
3 |
Analyzes and uses industry-related innovations and publications.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes and uses publications and programs in the beauty industry.
|
5 | |||||
2 |
Uses innovations and current practices related to the beauty industry.
|
4 | |||||
3 |
Access the activity using the technique to make the appropriate make-up cosmetic products.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can comminuciate well in service sector, working life, and human relationships.
|
4 | |||||
2 |
Reaches the level of foreign language knowledge to communicate with colleagues and follow the professional and literature.
|
4 | |||||
3 |
Will fallow career exhibitions and proffessional developments in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use of tools and equipments in the field of hair care and beauty services.
|
3 | |||||
2 |
Gains the ability to use tools and equipments related to body care.
|
5 | |||||
3 |
Gains the ability to use tools and equipments related to skin care.
|
5 | |||||
4 |
Gains the ability to use devices and equipments for hair removal and depilation.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 3 | 3 | 9 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 3 | 3 | 9 |
Seminer | 3 | 3 | 9 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 45 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |