Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SBP202 | MASSAGE TECHNIQUES AND PRACTICES | 4 | 3 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. AYLİN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SÜLEYMAN PAK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile öğrencilere; masaj teknikleri ile temel yüz ve vücut masajı yapma, kültürel ve özel masaj teknikleri ile masaj yapma yeterlikleri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Temel vücut masajı uygulamak, İsveç ve lenf drenaj masajı uygulamak, aroma terapi, uzakdoğu masajları, refleksoloji masajları öğrenmek |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Masajın gelişimsel süreci hakkında bilgi verir. |
Masajın fizyolojik ve psikolojik etkilerini değerlendirir. |
Masaj uygulamasında dikkat edilen prensipleri kavrar. |
Masaj manipülasyonlarını tekniğine uygun olarak uygular. |
Yüz ve klasik vücut masajı uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması | Masajın Tarihi Terapötik Masajın Tanımı Sınıflandırma - Batı Teknikleri - Doğu Teknikleri | teorik, slayt |
2 | Literatür taraması, Yazılı-Görsel kaynaklar | Masajın genel etkileri, Masaj Manipülasyonları | teorik, slayt |
3 | Literatür taraması, Yazılı-Görsel kaynaklar | Masaj Çeşitleri | teorik, slayt |
4 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Masajın amaçları, prensipleri, kullanılan malzemeler | teorik, slayt |
5 | Literatür taraması, Yazılı-Görsel kaynaklar | Masajın fizyolojik üzerindeki etkileri | teorik, slayt |
6 | Yazılı kaynaklar, laboratuvar uygulama | Yüz masajı | slayt, uygulama |
7 | Laboratuvar uygulama | Yüz masajı | uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı kaynaklar, laboratuvar uygulama | Vücut masajı | slayt, uygulama |
10 | Yazılı kaynaklar, laboratuvar uygulama | Klasik masaj, estetik masajı özellikleri | slayt, uygulama |
11 | Yazılı kaynaklar, laboratuvar uygulama | Manuel Lenf Drenaj Masajı | slayt, uygulama |
12 | Laboratuvar uygulama | Yüz masajı | uygulama |
13 | Literatür taraması, Yazılı-Görsel kaynaklar, laboratuvar uygulama | Aromaterapi ve Masaj | slayt, uygulama |
14 | Laboratuvar uygulama | yüz masajı ve vücut masajı | uygulama |
15 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Masaj uygulama teknikleri: yüz, vücut, lenf masajı | teorik, slayt |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yüksel İ. (2020), Masaj Teknikleri, Ankara: Hipokrat Kitabevi GOLDBERG A., G. (1995) Güzellik Terapisi İçin Vücut Masajı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları Tuna N.(2004), A’dan Z’ye Masaj, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the types of skin, skin analysis can be done.
|
4 | |||||
2 |
Identifies skin diseases.
|
4 | |||||
3 |
Hair and scalp diseases, learns the factors that affect the health of the hair and scalp
|
4 | |||||
4 |
Will have sufficient technical knowledge about anatomy and physiology of the body
|
5 | |||||
5 |
Have knowledge about message types and techniques.
|
5 | |||||
6 |
Know the structure of nail and define nail diseases.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Be able to access the application of theoretical and practical knowledge and skin care.
|
4 | |||||
2 |
Reaches theoretical and practical knowledge to apply the techniques of body care and the ability to use tools and equipments.
|
5 | |||||
3 |
Can make body analysis and measurements.
|
5 | |||||
4 |
Defines hair types and hair care cures.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
|
1 | |||||
2 |
Can reach competence in massage hair removal and make-up.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will have enough information and skills in hair styling techniques.
|
1 | |||||
2 |
Can open a salon related to hair design or skin and body care.
|
4 | |||||
3 |
Effective use of information technologies and prepare presentations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
|
2 | |||||
2 |
Can work in a salon related to hair design or skin and body care.
|
5 | |||||
3 |
Can reach competence in massage hair removal and make-up.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to access the application of theoretical and practical knowledge of skin care.
|
4 | |||||
2 |
Access the theoretical and practical knowledge to do manicure and pedicure.
|
5 | |||||
3 |
Access the activity using the technique to make the appropriate make-up cosmetic products.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can comminuciate well in service sector, working life, and human relationships.
|
5 | |||||
2 |
Will have the knowledge of foriegn languages to comminucate with colleagues and fallow the latest developments in the sector
|
2 | |||||
3 |
Will fallow career exhibitions and proffessional developments in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use of tools and equipments in the field of hair care and beauty services.
|
5 | |||||
2 |
Gains the ability to use tools and equipments related to body care.
|
4 | |||||
3 |
Gains the ability to use tools and equipments related to skin care.
|
5 | |||||
4 |
Gains the ability to use devices and equipments for hair removal and depilation.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 74 |
Total Workload of the Course Unit | 74 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |