TR EN

LABORATORY TECHNIQUES I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GKP101 LABORATORY TECHNIQUES I 1 4 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilere; laboratuvarda güvenli çalışma ortamı sağlama, analiz öncesi ve sonrası işlemleri yapmak, etkin bir şekilde numune alma ve hazırlama, çözelti hazırlamak ve laboratuvar temel analiz tekniklerini uygulamak yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; temel analiz teknikleri (süzme, çöktürme vb.), çözelti hazırlama (molarite, normalite, ppm vb.), gravimetrik, titrimetrik ve duyusal analizlerdir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrencinin Analiz metotlarına uygun olarak analiz öncesi ve analiz sonrası işlemleri yapar.
Karışımları süzerek çöktürerek veya santrifüjleyerek ayırır.
Tekniğine uygun olarak çözelti hazırlar.
Yöntemine uygun olarak gravimetrik ve titrimetrik analiz yapar.
Örneğe bağlı olarak doğru nem, toplam kuru madde ve kül analizi yapar.
Duyusal panelleri oluşturup değerlendirir.
Elde ettiği verileri yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Tanışma ve laboratuvar genel güvenlik Önlemleri ve kuralları, Atık yönetimi Anlatım, uygulama
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Ürün üretimi (Turşu vb.) Anlatım, soru cevap, uygulama
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Laboratuvarda kullanılan alet ve ekipman Anlatım, soru cevap, uygulama
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Örnekleme ve Örnek Hazırlama Anlatım, soru cevap, uygulama
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Çözelti ve derişim (konsantrasyon, molarite, normalite, ppm, ppb. vb.) Anlatım, soru cevap, uygulama
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Çözelti hazırlanması ve ayarlanması Anlatım, soru cevap, uygulama
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gravimetrik analiz yöntemler Anlatım, soru cevap, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Enstrümental analiz yöntemleri (su aktivitesi, dansimetri, refraktometri) Anlatım, soru cevap, uygulama
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Nem ve toplam kuru madde tayini Anlatım, soru cevap, uygulama
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Kül tayini Anlatım, soru cevap, uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. pH ve titrasyon asitliği Anlatım, soru cevap, uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Tuz tayini Anlatım, soru cevap, uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Duyusal analiz Anlatım, soru cevap, uygulama
15 - Genel tekrar Soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

B, Cemeroğlu. (2018). Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Dergisi Yayınları No: 34.
S, Suzanne Nielsen., K, N, Turhan. (2020). Gıda Analizi Laboratuvar El Kitabı. Springer. Nobel Akademik Yayıncılık.8
T, Altuğ Onoğur ve E, Elmacı. (2011). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Sidas Medya.
S, S, Evrensel.(2014).Laboratuvar Teknikleri. Dora Yayın. 4. Baskı.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
4
2
Analyze the characteristic properties of food components.
5
3
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
5
4
Performs microbiological analysis of foods.
0
5
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
5
6
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
5
2
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
5
3
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
5
4
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
5
5
Uses food-related microbiological terms.
0
6
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
5
2
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
5
3
They use information resources related to food safety and production technologies.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
5
2
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
5
3
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
5
2
They take part in food hygiene practices.
0
3
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It is aware of the necessity of lifelong learning.
5
2
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
0
2
Uses visual, written and verbal communication effectively.
0
3
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
0
4
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
0
5
She/He can take part in team work related to her field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
5
2
They can take part in the production and quality determination of various food products.
5
3
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
1
4
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 2 2 4
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 2 1 2
TOPLAM 68 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0