Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GKP204 | PACKAGING TECHNOLOGY | 4 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile öğrencilere öncelikle gıdalardaki temel bozulma reaksiyonları anlatılarak ambalajın önemi ve gerekliliği bilgisi verilmesi amaçlanır. Devamında gıda ambalajında kullanılan malzeme çeşitleri ve özellikleri hakkında bilgi verilir. Bu çerçevede gıda sektöründe ambalaj seçiminde bilinmesi gereken kriterler buna bağlı olarak ambalaj tasarımında dikkat edilmesi gereken noktalar ile ilgili bilgi sahibi olması sağlanması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | 1.GIDALARDA BAŞLICA BOZULMA REAKSİYONLARI VE AMBALAJIN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ 2.CAM AMBALAJLAR 3.METAL AMBALAJLAR 4.ALÜMİNYUM AMBALAJLAR 5.PLASTİK AMBALAJLAR 6.KAĞIT AMBALAJLAR 7.GIDALARIN KONTROLLÜ VE MODİFİYE ATMOSFERDE MUHAFAZASI 8.MİGRASYON 9.BİYOBOZUNUR AMBALAJ MATERYALLERİ 10.AKILLI AMBALAJLAR 11.YENİLEBİLİR KAPLAMALAR (Ambalajlar) 12.NANO AMBALAJLAR 13.AMBALAJLAMADA BAR-KOD (Çizgi Kod) SİSTEMİ 14.AMBALAJLAR ÜZERİNDE Kİ SEMBOL VE İŞARETLER |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ambalajların gıdaları korumada fonksiyonunun, gerekliliğinin ve öneminin farkına varır. |
Ambalajların gıdaların raf ömrüne olan etkisini anlar. |
Gıda Ambalaj Malzemelerini ve özelliklerini detaylı olarak tanır. |
Gıdaya göre en uygun ambalajın seçilmesinde dikkat edilmesi gereken kriterleri öğrenerek uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür araştırması | Ambalajın Tanımı ve fonksiyonlar | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür araştırması | Ambalaj-Gıda bozulmaları arasındaki ilişki | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Literatür araştırması | Cam Ambalajlar | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Literatür araştırması | Metal Ambalajlar-Teneke | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Literatür araştırması | Metal Ambalajlar -Alüminyum | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Literatür araştırması | Plastiğin tanımı, Plastiklerin Sınıflandırılması, üretilmesi, Plastiklerin Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Literatür araştırması | Polialkenler, Polietilen, LDPE, HDPE, LLDPE | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Polipropilen, PP | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Literatür araştırması | Değiştirilmiş polialkenler, Polivinilklorür(PVC), PVdC | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Literatür araştırması | Polistiren (PS), Polivinilalkol(PVOH), Poli(tetrafloretilen) PTFE | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Literatür araştırması | Termoplastik Poliester, Polietilentereftalat PET, Polikarbon PC, Naylon(Poliamid) | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Literatür araştırması | Biyobozunur ambalajlar, Geçirgenlik, Vakum ve modifiye atmosferde paketleme, Aseptik ambalajlama | Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Literatür araştırması | Akıllı ambalajlar, Kağıt ambalajlar, BAR-KOD (Çizgi Kod) Sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap |
15 | - | Genel tekrar | Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Üçüncü, M. (2013). Gıda Ambalajlama Teknolojisi. ASD. |
Prof. Dr. Cengiz Caner, Gıda Ambalajlama, Ambalajlama Bilimi ve Teknolojisi, NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK |
Frank A. Paine, Heather Y. Paine, (2012) A Handbook of Food Packaging, Springer US |
Silvestre, C. ve Cimmino, S. (2013).Ecosustainable Polymer Nanomaterials for Food Packaging. CRC Press. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
|
2 | |||||
2 |
Analyze the characteristic properties of food components.
|
0 | |||||
3 |
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
|
0 | |||||
4 |
Performs microbiological analysis of foods.
|
0 | |||||
5 |
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
|
0 | |||||
6 |
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
|
0 | |||||
2 |
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
|
1 | |||||
3 |
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
|
3 | |||||
4 |
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
|
5 | |||||
5 |
Uses food-related microbiological terms.
|
0 | |||||
6 |
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
|
5 | |||||
2 |
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
|
5 | |||||
3 |
They use information resources related to food safety and production technologies.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
|
0 | |||||
3 |
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
|
0 | |||||
2 |
They take part in food hygiene practices.
|
0 | |||||
3 |
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It is aware of the necessity of lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
|
3 | |||||
2 |
Uses visual, written and verbal communication effectively.
|
2 | |||||
3 |
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
|
1 | |||||
4 |
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
|
5 | |||||
5 |
She/He can take part in team work related to her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
|
4 | |||||
2 |
They can take part in the production and quality determination of various food products.
|
3 | |||||
3 |
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
|
3 | |||||
4 |
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 33 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |