Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
OYP102 | FORENCIS MEDICINE II | 2 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İLKSEN SARI O |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, adli olgular konusunda bilgi sahibi olmak ve vakalara karşı yaklaşım becerisini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, adli oldu kavramı, kesici, ezici, delici alet yaraları ve çeşitleri, ateşli silah yaralanmaları, trafik kazaları, cinsel saldırılar, gebelik, doğum ve düşük ile ilgili adli adli tıp sorunları, aile için şiddet konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Adli Olguları Tanır. |
Ateşsiz alet yara ve çeşitlerini tanır. |
Ateşli silah yaralarını tanır. |
Trafik kazalarını bağlı olguları bilir. |
Cinsel saldırı muayenesini tanımlar. |
Gebelik, doğum, düşük ile ilgili adli tıp sorunlarını sınıflandırır. |
İnsan Hak ve İhlallerine ait kavramları ve olguları tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Olgunun Tanımı | PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Yaralar ve Çeşitleri | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Yaralar ve Çeşitleri | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Ateşli Silah Yaralanmaları | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Trafik Kazaları ve Bilirkişilik | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Tıp Boyutu ile Zehirlenmeler | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Yok | Olgu Değerlendirmesi | Öğrencilerin Hazırladıkları Adli Olgu Ödevlerini Sunması, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Seksüel Saldırı Muayenesi | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Gebelik, Doğum ve Düşük ile ilgili Adli Tıp Sorunları | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal Değerlendirme | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu Tartışmaları | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | İnsan Hakları İhlalleri | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Yok | Olgu Değerlendirmesi | Öğrencilerin Hazırladıkları Adli Olgu Ödevlerini Sunması, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Yok | Genel tekrar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Dokgöz, H. (2019). Adli tıp ve Adli Bilimler, Akademisyen Kitabevi |
Adli Tıp Ders Kitabı (2011), İstanbul Üniversitesi Yayınları |
Dettmeyer R.B.,Verhoff M.A., Schütz H.F.,(2014) Forensic Medicine Fundamentals and Perspectives, Springer Berlin, Heidelberg |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical and practical knowledge in the field of forensic medicine to gain sufficient knowledge about basic, clinical medical sciences and forensic medicine.
|
||||||
2 |
Gain the ability to identify and solve problems that may be encountered in forensic medicine and autopsy procedures and to obtain postmortem samples by selecting and applying appropriate methods and techniques.
|
||||||
3 |
Selects the equipment required to have the ability to apply autopsy techniques and use modern imaging techniques.
|
||||||
4 |
Plans to perform the autopsy and reach a conclusion on determining the cause of death as a result of the autopsy.
|
||||||
5 |
Having the ability to express oneself adequately in Turkish and English improves self-confidence and professional competence in communicating on certain topics and expressing one's opinions in front of the public.
|
||||||
6 |
The awareness of the necessity of learning new things throughout life is achieved through technology and the ability to renew oneself.
|
||||||
7 |
The student gains information about non-field courses.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Providing the materials needed for performing an autopsy and practically performing the autopsy with modern equipment.
|
||||||
2 |
Accesses information and lists the necessary resources according to this purpose.
|
||||||
3 |
Provides the ability to use information resources.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the basic knowledge and skills acquired in the field, he/she interprets and evaluates the data, identifies and analyzes the problems and takes part/takes responsibility in the studies planned for the solution.
|
||||||
2 |
Defines problems using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
||||||
3 |
Analyzes data using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
||||||
4 |
Takes responsibility for the work planned for the solution.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interprets data using basic knowledge and skills acquired in the field of health.
|
||||||
2 |
Uses basic computer programs and related technologies related to the field of health.
|
||||||
3 |
Takes part in studies planned to solve problems identified in the field of health.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge in the field of health.
|
||||||
2 |
Works as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in healthcare-related practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of health with a critical approach.
|
||||||
2 |
Being able to determine learning needs and direct learning.
|
||||||
3 |
Has the awareness of lifelong learning.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the basic knowledge and skills he has on health-related issues, he informs relevant people and institutions, and conveys his thoughts and solution suggestions to problems in written and oral form.
|
||||||
2 |
She shares her thoughts on health-related issues and solutions to problems with experts and non-experts.
|
||||||
3 |
With awareness of social responsibility, she contributes to projects and events for the social environment she lives in.
|
||||||
4 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
|
||||||
5 |
Uses computer software and information and communication technologies at least at the basic level of the European Computer Usage License required by the field.
|
||||||
6 |
Monitors events on the society's and the world's agenda in the field of health.
|
||||||
7 |
Is sensitive to developments in the field of health.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values during the collection, interpretation, application and announcement of the results of data related to the field of health.
|
||||||
2 |
Acts in accordance with quality management and processes.
|
||||||
3 |
Has sufficient awareness of individual and public health, environmental protection and occupational safety.
|
||||||
4 |
Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding his/her duties, rights and responsibilities as an individual.
|
||||||
5 |
He/she is an example to society with his/her appearance, attitude, demeanor and behavior.
|
||||||
6 |
Has experience working with other health disciplines.
|
||||||
7 |
Develops solution suggestions by considering professional and ethical values.
|
||||||
8 |
Participates in quality management and processes.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 13 | 2 | 26 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |