Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PDP102 | MICROBIOLOGY AND PARASITOLOGY | 2 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ALMİNA DURMUŞ KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NUR GAMZE BOSTAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; Öğrencilere mikrobiyoloji ve mikroorganizmalar hakkında bilgi kazandırılması, cilt enfeksiyonlarını tanıtılması, hijyen, setrilizasyon ve dezenfeksiyon uygulamaları hakkında bilgi sahibi edinilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Mikrobiyolojiye giriş kapsam ve sınıflandırma, mikroskoplar, mikrobiyolojide kullanılan araç gereç ve cihazlar, bakterilerin yapı ve fizyolojileri, mikroorganizmaların üremesine etki eden çevre faktörleri, bakteri genetiği, protein sentezi, bakterilerde görülen genetik değişiklikler, antimikrobik maddeler, antimikrobik ilaçların etki mekanizmaları, antimikrobik maddelere karşı direnç, mikroorganizmaların üretildiği ortamlar, mikroorganizmaların beslenme ve üremeleri için gerekli maddeler, besiyerlerinin sınıflandırılması, besiyerlerinin hazırlanmasında kullanılan başlıca maddeler, besiyerlerinin hazırlanması ve saklanması, çeşitli örneklerin ekilecekleri başlıca besiyerleri ve ekim teknikleri, üremelerin değerlendirilmesi, antibiyogram duyarlılık deneyleri, mikrobiyolojide kullanılan boyalar ve boyama yöntemleri, gram boyama, AB boyama, metilen mavisi, kapsül boyama, spor boyama, mantar boyaları, virüs boyaları, parazit boyaları, giemsa boyama, mikroorganizmaların hareketlerinin incelenmesi, çevre mikrobiyolojisi, normal floralar, kan, balgam, boğaz, burun, idrar, gaita, vajen, yara, vücut sıvıları örnek alımı, taşınma ve saklanması. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Temel mikrobiyolojik kavramları ve mikroorganizmaların sınıflandırılmasını açıklar. |
İnsanlarda enfeksiyon oluşturan bakterileri, virüsleri, mantarları ve parazitleri ayırt eder. |
Ayak ve tırnak enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları tanımlar ve klinik önemlerini açıklar. |
Mikroorganizmaların bulaşma yollarını ve enfeksiyon kontrol önlemlerini açıklar. |
Podolojik uygulamalarda sterilizasyon ve dezenfeksiyon ilkelerini uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Mikrobiyolojiye giriş kapsam ve sınıflandırma | Yüz yüze ders anlatımı |
2 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Mikroskoplar, mikrobiyolojide kullanılan araç gereç ve cihazlar | Yüz yüze ders anlatımı |
3 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Mikroorganizmaların üretildiği ortamlar, mikroorganizmaların beslenme ve üremeleri için gerekli maddeler, besiyerlerinin sınıflandırılması, besiyerlerinin hazırlanmasında kullanılan başlıca maddeler | Yüz yüze ders anlatımı |
4 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Mikroorganizmaların üremesine etki eden çevre faktörleri | Yüz yüze ders anlatımı |
5 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Bakterilerin yapı ve fizyolojileri,bakteri genetiği, protein sentezi, bakterilerde görülen genetik değişiklikler | Yüz yüze ders anlatımı |
6 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Bakterilerin sınıflandırılması ve önemli bakteriler | Yüz yüze ders anlatımı |
7 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Mantarların yapı ve fizyolojileri, mantar hastalıkları | Yüz yüze ders anlatımı |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Virüslerin yapı ve çeşitliliği | Yüz yüze ders anlatımı |
10 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Parazitler ve çeşitleri | Yüz yüze ders anlatımı |
11 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Mikrobiyota ve önemi | Yüz yüze ders anlatımı |
12 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Deride meydana gelen enfeksiyon hastalıkları | Yüz yüze ders anlatımı |
13 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Sterilizasyon Yöntemleri | Yüz yüze ders anlatımı |
14 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Dezenfeksiyon Yöntemleri | Yüz yüze ders anlatımı |
15 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Genel Tekrar | Yüz yüze ders anlatımı |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Patrick R. Murray, Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, (2018), Türkçe Baskı: Güneş Tıp Kitabevi |
Cynthia Nau Cornelissen, Marcia Metzgar Hobbs, (2022) Lippincott Mikrobiyoloji: Şekillerle Açıklamalı Derleme Ders Kitapları |
Paul G. Engelkirk, Janet Duben-Engelkirl, Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, (2017), İstanbul Tıp Kitabevleri |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to professionally evaluate and apply the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by lecture notes, application tools and materials, visual-objective resources containing current information in the field of podology.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the basic knowledge and skills acquired in the field of podology, interpret and evaluate data, identify and analyse problems, and develop solutions based on evidence.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to use basic theoretical and practical knowledge related to the field of podology.
|
3 | |||||
2 |
They can make all applications related to the field of podology in accordance with the technique.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interprets and evaluates data using the basic knowledge and skills acquired in the field of podology, identifies and analyses problems and can take part in studies planned for solution.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to carry out a given task independently using the basic knowledge in the field of podology.
|
3 | |||||
2 |
They can work as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of podology.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They can evaluate the basic knowledge and skills acquired in the field of podology with a critical approach.
|
3 | |||||
2 |
They identify their learning needs and can direct their learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Informs the relevant people and institutions by using the basic knowledge and skills in the field of podology; can transfer his / her thoughts and suggestions for solutions to problems in written and orally.
|
2 | |||||
2 |
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They can contribute to the collection, interpretation, application and announcement of the results of the data related to the field of podology in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
|
2 | |||||
2 |
As an individual, he/she can act in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to his/her duties, rights and responsibilities.
|
3 | |||||
3 |
They can work with other health disciplines.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |