Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
PDP108 |
SPORT PODOLOGY |
2 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ALMİNA DURMUŞ KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. SÜLEYMAN PAK |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Spor esnasında ayak-ayak bileği mekaniğindeki değişimleri öğretmek ve spor yaralanmalarına neden olabilecek podolojik faktörlerin belirlenmesini öğretmek ve yaralanma sonucunda yapılacak ayak bakım ve uygulamalarını ortaya koymak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Spor yaralanmaları, yaralanmalara sebep olan faktörler, spor sonrası ayak bakımı, ayak masajı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Spor yaralanma mekanizmalarını öğrenir. |
Sporda ayak bakımı ve önemini kavrar. |
Yaralanma sonrası podoloji uygulamalarını öğrenir. |
Yaralanmalarla İlgili Faktörleri öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Alt Ekstremite Anatomisi I |
sözlü sunum ,soru /cevap |
2 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Alt Ekstremite Anatomisi II |
sözlü sunum ,soru /cevap |
3 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Kaslar ve Düzlemler |
sözlü sunum ,soru /cevap |
4 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Ayak Hastalıkları |
sözlü sunum ,soru /cevap |
5 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Spor Yaralanmaları |
sözlü sunum ,soru /cevap |
6 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Yaralanmalarla İlgili Faktörler I |
sözlü sunum ,soru /cevap |
7 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Yaralanmalarla İlgili Faktörler II |
sözlü sunum ,soru /cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Sporcu Ayakkabısı |
sözlü sunum ,soru /cevap |
10 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Sporcularda Ayak ve Ayak Bileği Yaralanmaları |
sözlü sunum ,soru /cevap |
11 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Stres Kırıkları |
sözlü sunum ,soru /cevap |
12 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Aşil Tendinopatileri |
sözlü sunum ,soru /cevap |
13 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Spor Yaralanmalarında İlk Yardım Uygulamaları |
sözlü sunum ,soru /cevap |
14 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Sporcularda Eklem Yaralanmaları |
sözlü sunum ,soru /cevap |
15 |
Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma |
Genel Tekrar |
sözlü sunum ,soru /cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Tuna, N., (2003), AYAK MUAYENE VE TANI, NOBEL TIP KİTAPLARI |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To be able to professionally evaluate and apply the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by lecture notes, application tools and materials, visual-objective resources containing current information in the field of podology.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the basic knowledge and skills acquired in the field of podology, interpret and evaluate data, identify and analyse problems, and develop solutions based on evidence.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To be able to use basic theoretical and practical knowledge related to the field of podology.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
They can make all applications related to the field of podology in accordance with the technique.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Interprets and evaluates data using the basic knowledge and skills acquired in the field of podology, identifies and analyses problems and can take part in studies planned for solution.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To be able to carry out a given task independently using the basic knowledge in the field of podology.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
They can work as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of podology.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can evaluate the basic knowledge and skills acquired in the field of podology with a critical approach.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
They identify their learning needs and can direct their learning.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Informs the relevant people and institutions by using the basic knowledge and skills in the field of podology; can transfer his / her thoughts and suggestions for solutions to problems in written and orally.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can contribute to the collection, interpretation, application and announcement of the results of the data related to the field of podology in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
As an individual, he/she can act in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to his/her duties, rights and responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
They can work with other health disciplines.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
5 |
70 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
102 |
|
Total Workload of the Course Unit |
102 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|