Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TTP103 | CUSTOMER RELATIONS MANAGEMENT | 1 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Müşteri ilişkileri süreçlerini uygulayabilen, müşteri sadakati olgusuna hakim, müşteri şikayetleri yönetimini tanıyan, uygulama sürecinde bilgi teknolojisini seçebilen ve müşteri ilişkileri yönetimi pazarlama açısından planlama, uygulama ve kontroldeki rolünün anlaşılması, müşterinin istek ve ihtiyaçlarının karşılanması ve müşteri ilişkileri kullanım alanlarının açıklanmasını geliştirmeyi sağlamaktadır.Müşterileri elde etme, büyütme ve sadık hale getirmek açısından rolünün ortaya konmasını ve teknolojik ürünlerin, hizmet alanı içerisinde kullanım özelliklerini ve müşterilere benimsetme amacını taşımaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Müşteri ilişkileri yönetimi kavramının strateji, organizasyon ve bilgi teknolojileri temel alınarak açıklanmasıyla birlikte, pazarlama uygulamalarındaki rolünü ve pazarlama uygulamaları açısından önemini ortaya koymaktadır. Bunun yanında “müşteri ilişkileri yönetim”, “müşteri değeri”, “müşteri bağlılığı”, “analitik ve operasyonel CRM” gibi kavramlara ilişkin açıklamalar yapılmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Müşteri İlişkileri Yönetiminin bir pazarlama stratejisi olarak önemi kavranır. Özellikleri ve kullanım amaçlarının neler olduğu anlatılır. |
Müşteri ilişkileri türleri ve stratejileri tanımlanır.Bununla ilgili yapılan analiz sonuçları ve yönetim araçları değerlendirilir. |
Veritabanına dayalı pazarlama uygulamaları incelenir.Çalışma alanı içerinde ne tür pazarlama araçları kullanılacağı ve uygulamalarının sağladığı avantajlar üzerinde analiz yapılır. |
Müşteri sadakat programları ve tutundurma için gerekli müşteri stratejileri değerlendirilerek incelenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama | Müşteri İlişkileri Yönetimi(MİY)'ne Giriş | Yüz Yüze Eğitim |
2 | Literatür Tarama | Müşteri İlişkilerinin Tanımlanması | Yüz Yüze Eğitim |
3 | Literatür Tarama | İlişkisel Pazarlama Yaklaşımı | Yüz Yüze Eğitim |
4 | Literatür Tarama | Müşteri Kavramı ve Müşteri İstek ve İhtiyaçlarının Tanımlanması | Yüz Yüze Eğitim |
5 | Literatür Tarama | Müşteri İlişkileri Projelerinin Planlaması ve Uygulaması | Yüz Yüze Eğitim |
6 | Literatür Tarama | Müşteri Portföyünün Yönetimi | Yüz Yüze Eğitim |
7 | Literatür Tarama | Müşterilere Değer Yaratılma Süreci | Yüz Yüze Eğitim |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Müşteri Kazanma ve Tutma | Yüz Yüze Eğitim |
10 | Literatür Tarama | Müşteri Bilgisi ve Müşteri Piramidi Analizi | Yüz Yüze Eğitim |
11 | Literatür Tarama | Müşteri İlişkileri Ölçüm Analizleri | Yüz Yüze Eğitim |
12 | Literatür Tarama | Müşteri Tutma ve Geliştirme Stratejileri | Yüz Yüze Eğitim |
13 | Literatür Tarama | Tedarikçi ve Ortaklık İlişkilerinin Yönetimi | Yüz Yüze Eğitim |
14 | Literatür Tarama | Müşteri İlişkileri Bilgi Teknolojileri Kullanımı ve Amaçları | Yüz Yüze Eğitim |
15 | Literatür Tarama | Müşteri Şikayetleri Yönetimine Katkı Sağlamak | Yüz Yüze Eğitim |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yaşin B. (2010). Müşteri İlişkileri Yönetimi, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi |
Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, Müşteri İlişkileri Yönetimi |
Can E., Büyükbalcı P., Bal Y.(2016 ). İşletme Bilimine Giriş, Beta Basın Yayın Dağıtım, İstanbul |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To follow and comprehend the legal regulations, professional standards and practices in the field
|
5 | |||||
2 |
To be able to use basic knowledge and skills related to the field, to interpret and evaluate the data and to realize the problems that may occur and to propose solutions.
|
5 | |||||
3 |
To be able to access, evaluate and apply scientific knowledge in line with theoretical and practical knowledge acquired in the field.
|
4 | |||||
4 |
To be able to work on basic level projects related to the field, to take responsibility individually and in team work and to solve problems.
|
0 | |||||
5 |
To be able to make health, safety and risk assessment related to the field and to take precautions against dangers.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify problems related to the field, produce and present solutions.
|
4 | |||||
2 |
To improve the professional knowledge and skills of the team and to evaluate the performances objectively.
|
5 | |||||
3 |
To be able to manage technical and professional activities related to the field in complex and unforeseen situations.
|
0 | |||||
4 |
To take responsibility as a team member.
|
4 | |||||
5 |
To be able to use information related to the field in business environment and profession.
|
5 | |||||
6 |
To have basic knowledge about the concepts and principles related to the field.
|
0 | |||||
7 |
To be able to legalize the works in the field and to perform within the professional standards.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses basic theoretical and practical knowledge related to the field, basic computer programs and related technologies.
|
4 | |||||
2 |
Know and apply document management in the field
|
5 | |||||
3 |
Has knowledge of computer programs, has knowledge of keyboard techniques effectively uses
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to use the knowledge acquired in the field of business administration and management in decisions, practices and behaviors.
|
0 | |||||
2 |
Has the ability to analyze, interpret and evaluate the information related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Interprets and evaluates data by using the basic knowledge and skills acquired in the field of health, identifies, analyzes and takes part in studies planned for solution.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Carries out a given task independently by using his / her basic knowledge in the field of health.
|
5 | |||||
2 |
Work as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in health-related practices.
|
4 | |||||
3 |
Manages the activities for the development of the employees under the responsibility of a project.
|
5 | |||||
4 |
Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to her duties, rights and responsibilities as an individual.
|
0 | |||||
5 |
In the field of Medical Promotion and Marketing, it monitors the events on the agenda of the society and the world and is sensitive to developments.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of health with a critical approach.
|
0 | |||||
2 |
Identify learning needs and guide learning.
|
5 | |||||
3 |
Has the awareness of lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Informs the related persons and institutions by using the basic knowledge and skills in the field of health, transfers their thoughts and solutions to problems in written and verbal form.
|
0 | |||||
2 |
He / She shares his / her ideas and solutions for problems related to the field of health with experts and non-experts.
|
5 | |||||
3 |
Contributes to projects and activities for the social environment in which he lives with the awareness of social responsibility.
|
4 | |||||
4 |
Contributes to projects and activities for the social environment in which he lives with the awareness of social responsibility.
|
0 | |||||
5 |
Uses information and communication technologies together with computer software at a basic level of at least European Computer Driving License required by the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to the field of health.
|
5 | |||||
2 |
Acts in accordance with quality management and processes and participates in these processes.
|
5 | |||||
3 |
Has sufficient awareness about individual and public health, environmental protection and occupational safety.
|
0 | |||||
4 |
Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to her duties, rights and responsibilities as an individual.
|
0 | |||||
5 |
Has experience of working with other health disciplines.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |