Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SIP107 | HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT I | 1 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Sağlık Kurumlarında Yönetim fonksiyonlarını,Planlama,Örgütleme,Yöneltme, Koordinasyon, Kontro ve Kurum(İşletme) Fonksiyonları; Sağlık kavramını, sağlık sistemini, sağlık sisteminin örgütlenmesini, vd.bilgisin öğrenciye verilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Sağlık Kurumları tanımı,Sağlık-Sağlığı Etkileyen Faktörler,Hastane Yönetim Kurulu,Hekim Performans Yönetimi, Hasta Şikâyet Yönetimi,Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi,Sağlık Kurumları Ve Medya İlişkileri,Sağlık kurumlarında insan kaynakları yönetimi Yönetim Psikolojisi konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Literatür incelemesi yaparak,bilgilerini geliştirir. Bilişsel |
Proje geliştirecek alt yapıya sahip olur. Bilişsel |
Yöntem ve Tekniklerle ilgili bilgi sahibi olur. Bilişsel |
Araştırma projelerinde yer alır. Bilişsel |
Eleştirisel bakış açısı geliştirir. Bilişsel |
Bilgisini yazılı ve sözlü ifade eder. Bilişsel |
Görev ve sorumluluk bilincinde geliştirir. Bilişsel |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması Sağlık, Sağlığı Etkileyen Faktörler | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Araştırma-Ödev | İşletme,Yönetim kavramı ve fonksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Sağlık Kurumları ve İşlevleri | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
4 | Araştırma | Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Literatür taraması | Hastane Yönetim Kurulu | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
6 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Hekim Performans Yönetimi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
7 | Literatür taraması | Sağlık Kurumlarında Hasta Memnuniyeti | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Hastane Elektronik Doküman ve Belge Yönetim Sistemi, Klinik Bilgi Sistemi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
10 | Literatür taraması | Tıbbi Cihaz Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Araştırma-Ödev | Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
12 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma-Ödev | Sağlık Kurumları ve Medya İlişkileri | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
14 | Literatür taraması | Hastalığa Tepki Evreleri,İnsan Kaynakları fonksiyonu ve diğer fonksiyonlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Yönetim Psikolojisi | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kavuncubaşı Ş., Yıldırım S. (2010) Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara Siyasal Yayınevi. |
Schultz, R., Johnson A. C. (2003) Management of Hospitals and Health Services. Beard Books, Washington D. C. |
Tengilimoğlu, D., Işık,O., Akbolat, M. (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Geliştirilmiş 4. Basım. Nobel Yayın. |
Odacıoğlu, Y. (2013). Teknik Hizmetler. H. Sur ve T. Palteki (Ed.), Hastane yönetimi içinde (s. 187-195). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. |
American Nurses Association (ANA) (2015). Nursing: Scope and standards of practice (3rd ed.). Silver Spring, MD: Nursesbooks.org. |
Hayran, O. (2016). Kanıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. İstanbul: Yüce Yayım. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses information on issues related to health and health services.
|
5 | |||||
2 |
Applies health accounting and health cost management.
|
3 | |||||
3 |
Uses information on health legislation, health management, medical terminology, resource planning in health institutions, health services marketing, medical terminology and health legislation.
|
3 | |||||
4 |
Uses hospital automation methods.
|
1 | |||||
5 |
Develops information on the health sector.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Names information about the problems encountered in the health sector.
|
4 | |||||
2 |
Creates solutions to problems encountered in the health sector.
|
5 | |||||
3 |
Knows the health rules and prepares according to the health rules.
|
3 | |||||
4 |
Uses information to make decisions regarding hospital management.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
2 | |||||
2 |
Implements duties and responsibilities in health services.
|
5 | |||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the problems of health systems and develops solutions for these problems.
|
4 | |||||
2 |
Carries out patient admission, appointment, cash desk, human resources, quality unit, and consultancy activities in health institutions.
|
4 | |||||
3 |
Carries out duties in businesses that produce and provide health services.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
4 | |||||
2 |
Carries out the responsibilities assigned to him/her successfully and quickly.
|
5 | |||||
3 |
Prepares independent decisions by knowing the health field and its risks.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the official institutions to which health institutions are affiliated.
|
3 | |||||
2 |
Follows current events related to health institutions.
|
4 | |||||
3 |
Follows training programs related to health institution management.
|
5 | |||||
4 |
Follows necessary information sources related to health institutions.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts communication between patient and physician.
|
4 | |||||
2 |
Implements patient confidentiality.
|
3 | |||||
3 |
Implements communication with patients and their relatives.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies terminology knowledge specific to the health sector.
|
1 | |||||
2 |
Shows that he/she must have competent knowledge on health institution management issues.
|
4 | |||||
3 |
Prepares strategic decisions by knowing the health sector well.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 1 | 2 | 2 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |