TR EN

HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SIP107 HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT I 1 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; Sağlık Kurumlarında Yönetim fonksiyonlarını,Planlama,Örgütleme,Yöneltme, Koordinasyon, Kontro ve Kurum(İşletme) Fonksiyonları; Sağlık kavramını, sağlık sistemini, sağlık sisteminin örgütlenmesini, vd.bilgisin öğrenciye verilmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Sağlık Kurumları tanımı,Sağlık-Sağlığı Etkileyen Faktörler,Hastane Yönetim Kurulu,Hekim Performans Yönetimi, Hasta Şikâyet Yönetimi,Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi,Sağlık Kurumları Ve Medya İlişkileri,Sağlık kurumlarında insan kaynakları yönetimi Yönetim Psikolojisi konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Literatür incelemesi yaparak,bilgilerini geliştirir. Bilişsel
Proje geliştirecek alt yapıya sahip olur. Bilişsel
Yöntem ve Tekniklerle ilgili bilgi sahibi olur. Bilişsel
Araştırma projelerinde yer alır. Bilişsel
Eleştirisel bakış açısı geliştirir. Bilişsel
Bilgisini yazılı ve sözlü ifade eder. Bilişsel
Görev ve sorumluluk bilincinde geliştirir. Bilişsel

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı-Görsel kaynaklar Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması Sağlık, Sağlığı Etkileyen Faktörler Anlatım, Soru-Cevap
2 Araştırma-Ödev İşletme,Yönetim kavramı ve fonksiyonları Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Sağlık Kurumları ve İşlevleri Anlatım,Video,Soru-Cevap
4 Araştırma Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
5 Literatür taraması Hastane Yönetim Kurulu Anlatım,Video,Soru-Cevap
6 Yazılı-Görsel kaynaklar Hekim Performans Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
7 Literatür taraması Sağlık Kurumlarında Hasta Memnuniyeti Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı-Görsel kaynaklar Hastane Elektronik Doküman ve Belge Yönetim Sistemi, Klinik Bilgi Sistemi Anlatım,Video,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Tıbbi Cihaz Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap
11 Araştırma-Ödev Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
13 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma-Ödev Sağlık Kurumları ve Medya İlişkileri Anlatım,Video,Soru-Cevap
14 Literatür taraması Hastalığa Tepki Evreleri,İnsan Kaynakları fonksiyonu ve diğer fonksiyonlar Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
15 Yazılı-Görsel kaynaklar Yönetim Psikolojisi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kavuncubaşı Ş., Yıldırım S. (2010) Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara Siyasal Yayınevi.
Schultz, R., Johnson A. C. (2003) Management of Hospitals and Health Services. Beard Books, Washington D. C.
Tengilimoğlu, D., Işık,O., Akbolat, M. (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Geliştirilmiş 4. Basım. Nobel Yayın.
Odacıoğlu, Y. (2013). Teknik Hizmetler. H. Sur ve T. Palteki (Ed.), Hastane yönetimi içinde (s. 187-195). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti.
American Nurses Association (ANA) (2015). Nursing: Scope and standards of practice (3rd ed.). Silver Spring, MD: Nursesbooks.org.
Hayran, O. (2016). Kanıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. İstanbul: Yüce Yayım.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses information on issues related to health and health services.
5
2
Applies health accounting and health cost management.
3
3
Uses information on health legislation, health management, medical terminology, resource planning in health institutions, health services marketing, medical terminology and health legislation.
3
4
Uses hospital automation methods.
1
5
Develops information on the health sector.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Names information about the problems encountered in the health sector.
4
2
Creates solutions to problems encountered in the health sector.
5
3
Knows the health rules and prepares according to the health rules.
3
4
Uses information to make decisions regarding hospital management.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health accounting and cost accounts does.
2
2
Implements duties and responsibilities in health services.
5
3
The hospital uses the automation methods.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the problems of health systems and develops solutions for these problems.
4
2
Carries out patient admission, appointment, cash desk, human resources, quality unit, and consultancy activities in health institutions.
4
3
Carries out duties in businesses that produce and provide health services.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Teamwork works with volumes effectively.
4
2
Carries out the responsibilities assigned to him/her successfully and quickly.
5
3
Prepares independent decisions by knowing the health field and its risks.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the official institutions to which health institutions are affiliated.
3
2
Follows current events related to health institutions.
4
3
Follows training programs related to health institution management.
5
4
Follows necessary information sources related to health institutions.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts communication between patient and physician.
4
2
Implements patient confidentiality.
3
3
Implements communication with patients and their relatives.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies terminology knowledge specific to the health sector.
1
2
Shows that he/she must have competent knowledge on health institution management issues.
4
3
Prepares strategic decisions by knowing the health sector well.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 6 84
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 1 2 2
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0