Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SIP202 | HEALTH LEGISLATION | 4 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sağlık hizmetleri ve sağlıkla ilgili yasal düzenlemelerin incelenmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Sağlık Mevzuatı ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinin Sunumu ile İlgili Mevzuat , Özel Sağlık Kuruluşları ile İlgili Mevzuat, Sağlık Hizmetleri Finansmanı ile İlgili Mevzuat, Acil Sağlık Hizmetleri ile İlgili Mevzuat, Sağlık Personelinin Hak ve Yükümlülükleri ile İlgili Mevzuat, Tıbbi Uygulama Hataları ile İlgili Kavramlar ve Hekimin Sorumluluğu, Sağlık Hizmetlerinde Ceza Hukuku Sorumluluğu, Kamu ve Çevre Sağlığı ile İlgili Mevzuat, Hasta Hakları ve Uluslararası Bildirgeler, Hastanın Aydınlatılması ve Onama, Satın Alma Mevzuatı, Sağlıkta Dönüşüm Programı Nedir?, Sağlıkta Dönüşüm Programı Çerçevesindeki Uygulamalar, konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sağlık mevzuatı ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
Hasta haklarını bilir ve benimser. |
Hekimin sorumluluklarını öğrenir. |
Sağlık mevzuatında geçen yasal düzenlemeleri öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Ders içeriği ve konusunun tanıtılması, dersin tanıtılması. Sağlık Mevzuatı ile İlgili Temel Kavramlar | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap |
2 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Hizmetlerinin Sunumu ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Özel Sağlık Kuruluşları ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Hizmetleri Finansmanı ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Acil Sağlık Hizmetleri ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
6 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Personelinin Hak ve Yükümlülükleri ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
7 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Tıbbi Uygulama Hataları ile İlgili Kavramlar ve Hekimin Sorumluluğu | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Kamu ve Çevre Sağlığı ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap |
10 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hasta Hakları ve Uluslararası Bildirgeler | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
11 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hastanın Aydınlatılması ve Onama | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
12 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Satın Alma Mevzuatı ile İlgili Kavram ve Tanımlar | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Satın Alma Mevzuatları | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
14 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlıkta Dönüşüm Programı Nedir? | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlıkta Dönüşüm Programı Çerçevesindeki Uygulamalar Nelerdir? | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ALŞAHİN, M.E, DEMİRHAN, N. (2015). Tıp/Sağlık Hukuku Mevzuatı, Nobel Tıp Kitapevleri |
UĞURLUOĞLU, Ö, UĞURLUOĞLU ALDOĞAN, E, Işık, O, AKBOLAT, M. (2013). Sağlık Kurumları Mevzuatı, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını |
ÖZMEN, R. (2019). Tıp ve Sağlık Mevzuatı, Seçkin Yayınevi |
Sağlık Bakanlığı Resmi İnternet Sitesi https://www.saglik.gov.tr/TR,10357/saglik-mevzuati.html |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses information on issues related to health and health services.
|
||||||
2 |
Applies health accounting and health cost management.
|
||||||
3 |
Uses information on health legislation, health management, medical terminology, resource planning in health institutions, health services marketing, medical terminology and health legislation.
|
||||||
4 |
Uses hospital automation methods.
|
||||||
5 |
Develops information on the health sector.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Names information about the problems encountered in the health sector.
|
||||||
2 |
Creates solutions to problems encountered in the health sector.
|
||||||
3 |
Knows the health rules and prepares according to the health rules.
|
||||||
4 |
Uses information to make decisions regarding hospital management.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
||||||
2 |
Implements duties and responsibilities in health services.
|
||||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the problems of health systems and develops solutions for these problems.
|
||||||
2 |
Carries out patient admission, appointment, cash desk, human resources, quality unit, and consultancy activities in health institutions.
|
||||||
3 |
Carries out duties in businesses that produce and provide health services.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
||||||
2 |
Carries out the responsibilities assigned to him/her successfully and quickly.
|
||||||
3 |
Prepares independent decisions by knowing the health field and its risks.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the official institutions to which health institutions are affiliated.
|
||||||
2 |
Follows current events related to health institutions.
|
||||||
3 |
Follows training programs related to health institution management.
|
||||||
4 |
Follows necessary information sources related to health institutions.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts communication between patient and physician.
|
||||||
2 |
Implements patient confidentiality.
|
||||||
3 |
Implements communication with patients and their relatives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies terminology knowledge specific to the health sector.
|
||||||
2 |
Shows that he/she must have competent knowledge on health institution management issues.
|
||||||
3 |
Prepares strategic decisions by knowing the health sector well.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 46 |
Total Workload of the Course Unit | 46 | ||
Workload (h) / 25.5 | 1,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |