Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TGP104 | RADIATION SECURITY AND PROTECTION | 2 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Radyasyonun Biyolojik Etkileri, Radyasyondan Korunmada Temel Prensipler hakkında bilgi, beceri ve sorumluluk kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Radyasyon risk hesapları, radyasyonda kullanılan ölçüm cihazları, radyoterapi cihazlarında risk hesabı, radyoaktif kaynakların toplanması ve zararsız hale getirilmesi, zırhlama ve fetus hesabı, radyasyondan korunmada hukuksal durum konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Radyoloji Bölümünün Yapısını Ayırt Eder. |
Radyasyon Güvenliğini Sağlar. |
Radyasyon Güvenliği İle İlgili Yasal Düzenlemeleri Kavrar. |
Acil Durumlarda Görev Alır. |
Radyasyon Güvenliği hakkında bilgi sahibi olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Atom Teorisi | Anlatım ve soru cevap |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyasyon Temel Kavramları | Anlatım ve soru cevap |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyasyon Çeşitleri | Anlatım ve soru cevap |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Elektromagnetik Spektrum-Işınlar | Anlatım ve soru cevap |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyasyonun Madde İle Etkileşimi | Anlatım ve soru cevap |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyasyon Ölçümünde Kullanılan Birimler | Anlatım ve soru cevap |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Nükleer Radyasyon Ölçümü-Dozimetreler | Anlatım ve soru cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyasyonun Biyolojik ve Hücresel etkileri | Anlatım ve soru cevap |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Soğurulma ve Doz Eşderlikleri | Anlatım ve soru cevap |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyoaktivite I | Anlatım ve soru cevap |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyoaktivite II | Anlatım ve soru cevap |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyasyon İlkeleri-Doz Sınırlama İlkeleri | Anlatım ve soru cevap |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyasyondan Korunma | Anlatım ve soru cevap |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyasyondan Korunma Kanunları | Anlatım ve soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Palme Yayıncılık Radyasyon sağlığı ve Güvenliği |
Besim Tanyeli, Nükleer Fizik, Ege Üniversitesi Basımevi, 1994 İzmir |
Glenn F Knoll Radiation Detection and Measuements 2000 |
Hüseyin Aytekin, Çekirdek Fiziği Ders Notları, Z K Ü 2009 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Master human body systems and fundamental structure and anatomy.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Distinguish between the results of different imaging anatomical structures.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The aim is train qualified technique staff who is able to use knowledge and communication skills, to apply developing technology in related field, to synthesize knowledge, to coordinate easily with radiologists and other health staff who can use eye and hand coordination easily, to detect the problems and search solutions immediately.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
General physics and chemistry to explain the concept.
|
4 | |||||
2 |
Competence in computer skills.
|
4 | |||||
3 |
Competence in taking medical history, preparing patient files etc. in one's field of medicine.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The qualified technique personnel who are able to work in all the sub-branches of radioagnostic fileds, to coordinate easily with radiologists and other health staff, to become a team member against problems by collecting data and reaching a result and to fulfil the missions independently.
|
5 | |||||
2 |
Radiology units within health care institutions related tools, equipment and techniques deemed necessary by the physician to make shots, and analyze the data obtained.
|
5 | |||||
3 |
The use the basic level knowledge and skills in the relevant field, interpret and evaluate data and indentify and solve potential problems.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Brings the consciousness of life-long learning, determines learning needs, paves way to knowledge sources.
|
5 | |||||
2 |
Develops the fundatemtal field knowledge and skills in a critical level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aim is to be able to use knowledge and communication skills, to have to technical supply in order to use the developing technology in field, to have the ability to synthesize knowledge, to use eye and hand coordination easily.
|
4 | |||||
2 |
Competence in realizing team effort.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aim is to be able to have the fundamental Professional competence in radioagnostic; to be capable and to take responsility; to obey the rules ot protect human health.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |