Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
FIZ111 |
PHYSICS |
2 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Temel fizik kavramlarını tanıtmak, mekanik olayları içeren belirli fiziksel nicelikleri formüle etmede ve problem çözmedeki becerileri geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Ölçme ve fiziksel büyüklükler,Vektörlerin grafik ve analitik yöntemlerle belirlenmesi,Statik( Denge,moment, kütle merkezi),Mekanik,Dinamik,İş-Enerji-Güç,Akışkanlar konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bir ve iki boyutlu hareket ile ilgili problemleri çözer. |
İş, İş-Enerji, Enerji Korunumu Kavramlarını tanımlayabilir ve bunlardan yararlanarak bir sistemdeki cisimlerin ötelenme hareketlerini ifade eder. |
Momentum, Momentum Korunumu kavramlarını bilir ve çarpışma problemlerini çözer. |
Belli bir eksen etrafında dönen cisimlerin hareketini ifade eder. |
Dalga hareketini tanımlar ve denklemlerini çözer. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
KAYNAK TARAMA |
Ölçme ve Boyut Analizi, Birimler |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
2 |
KAYNAK TARAMA |
Vektörel ve Skaler Büyüklükler |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
3 |
KAYNAK TARAMA |
Kuvvet ve Newton'un Hareket Yasaları |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
4 |
KAYNAK TARAMA |
Moment, Denge ve Kütle Merkezi |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
5 |
KAYNAK TARAMA |
Hareket Denklemleri |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
6 |
KAYNAK TARAMA |
Tek Boyutta Hareket |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
7 |
KAYNAK TARAMA |
İki Boyutta Hareket |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
KAYNAK TARAMA |
İş ve Kinetik Enerji |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
10 |
KAYNAK TARAMA |
Potansiyel Enerji, Enerji Korunumu ve Güç |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
11 |
KAYNAK TARAMA |
Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
12 |
KAYNAK TARAMA |
Akışkanlarda Basınç ve Kaldırma Kuvveti |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
13 |
KAYNAK TARAMA |
Süreklilik İlkesi, Bernoulli İlkesi ve Pascal Prensibi |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
14 |
KAYNAK TARAMA |
Dalga Hareketi |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
15 |
KAYNAK TARAMA |
Dalga Çeşitleri |
Anlatım
Soru-Cevap
Problem Çözme |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Karaoğlu, B. (2012). Üniversiteler İçin Fizik, Seçkin Yayınevi, 2. Baskı, 2012, s, 82. |
Serway, R. A. (1996). Fen ve mühendislik için fizik I (Çolakoğlu, K. Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. |
Cutnell, J. D., & Johnson, K. W. (2009). Physics. John Wiley & Sons. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Master human body systems and fundamental structure and anatomy.
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Distinguish between the results of different imaging anatomical structures.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The aim is train qualified technique staff who is able to use knowledge and communication skills, to apply developing technology in related field, to synthesize knowledge, to coordinate easily with radiologists and other health staff who can use eye and hand coordination easily, to detect the problems and search solutions immediately.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
General physics and chemistry to explain the concept.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Competence in computer skills.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Competence in taking medical history, preparing patient files etc. in one's field of medicine.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The qualified technique personnel who are able to work in all the sub-branches of radioagnostic fileds, to coordinate easily with radiologists and other health staff, to become a team member against problems by collecting data and reaching a result and to fulfil the missions independently.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Radiology units within health care institutions related tools, equipment and techniques deemed necessary by the physician to make shots, and analyze the data obtained.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
The use the basic level knowledge and skills in the relevant field, interpret and evaluate data and indentify and solve potential problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Brings the consciousness of life-long learning, determines learning needs, paves way to knowledge sources.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Develops the fundatemtal field knowledge and skills in a critical level.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aim is to be able to use knowledge and communication skills, to have to technical supply in order to use the developing technology in field, to have the ability to synthesize knowledge, to use eye and hand coordination easily.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Competence in realizing team effort.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aim is to be able to have the fundamental Professional competence in radioagnostic; to be capable and to take responsility; to obey the rules ot protect human health.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
101 |
|
Total Workload of the Course Unit |
101 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|