Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DYP104 | DIALYSIS EQUIPMENT IN OPERATION AND MAINTENANCE | 2 | 4 | 2 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Hemodiyaliz işleminin teknik yönden nasıl yapıldığını anlatmak, hemodiyaliz işlemini gerçekleştirmek için gerekli olan standart sistemler ve diyaliz sarf malzemeleri hakkında genel bilgi oluşturmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Diyalizin tanımı, Hemodiyaliz işlemi kimler tarafından yapılabilir, diyaliz teknikerlerinin görev yetki ve sorumlulukları, hemodiyalizde kullanılan sistemler ve sarf malzemeleri (su sistemi-hemodiyaliz makinesi-arter-ven iğne ve setleri-diyalizörler-diyaliz solüsyonları) Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Hemodiyalizde kullanılan sistemler ve sarf malzemelerini (su sistemi-hemodiyaliz makinesi-arter-ven iğne ve setleri-diyalizörler-diyaliz solüsyonları) tanımak |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir hemodiyaliz merkezinde bulunan standart sistemleri öğrenir. |
Hemodiyalizde kullanılan sistemler ve sarf malzemeleri (su sistemi-hemodiyaliz makinesi-arter-ven iğne ve setleri-diyalizörler-diyaliz solüsyonları) tanır. |
Diyaliz sarf malzemeleri hakkında bilgi elde edinir. |
Single Needle diyaliz hakkında bilgi sahibi olur. |
Hemodiyaliz tekniklerini öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Akut böbrek hastasını tanıyabilme-Kronik böbrek hastasını tanıyabilme | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
2 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Su sistemin) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama, |
3 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Mobil su sistemi) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama, |
4 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Hemodiyaliz makinaları) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
5 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Hemodiyaliz solüsyonları) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
6 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Hemodiyaliz diyalizerleri) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
7 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Hemodiyaliz set ve iğneleri) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz işlemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
10 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz işlemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
11 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz işlemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
12 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz uygulamasını yapabilme | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
13 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyalizin komplikasyonlarını tanıyabilme ve müdahale edebilecek bilgi - beceriye sahip olma | Anlatım, soru- cevap,tartışma,laboratuvar uygulama |
14 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Periton diyaliz gereçleri ve periton diyaliz işlemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
15 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Periton diyalizin komplikasyonlarını tanıyabilme ve müdahale edebilecek bilgi - beceriye sahip olma | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
GÖKDOĞAN F (2015). Hemşireler ve Teknikerler İçin Diyaliz İlke ve Teknikleri, Akademisyen Kitapevi |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
5 | |||||
2 |
Uses field terminology effectively
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses social ethical values.
|
5 | |||||
2 |
Participates in quality management and processes
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
3 | |||||
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
5 | |||||
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
5 | |||||
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Interprets data related to the field.
|
5 | |||||
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
5 | |||||
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works with other health disciplines.
|
5 | |||||
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 208 |
Total Workload of the Course Unit | 208 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |