TR EN

RHEUMATOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTP108 RHEUMATOLOGY 2 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MÜJDE DAMLA BOYACI
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste romatizmal hastalıklar ile ilgili teorik bilgisini edinebilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Romatizmal hastalıkların sınıflaması, kas iskelet sistemine ait temel klinik bulguları ve tedavileri ilgili teorik alanları içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Romatolojik hastalıklara ilişkin ayırt edici teorik bilgiyi açıklayabilir.
Romatizmal hastalıkları nedenleri ile sınıflandırabilir.
Romatizmal hastalığın patofizyolojisini tanımlayabilir.
Romatolojik hastaların fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacını belirleyebilir.
Romatolojik hastalıkları değerlendirerek ayırt edebilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Bağışıklık Sistemine Giriş Anlatım ,soru / cevap
2 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Bağışıklık Sistemi Anlatım ,soru / cevap
3 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Enflamasyon Anlatım ,soru / cevap
4 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Romotoid artrit ve osteoartrit Anlatım ,soru / cevap
5 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Ankilozan spondilit Anlatım ,soru / cevap
6 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Fibromiyalji Anlatım ,soru / cevap
7 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Sistemik Lupus Eritamatozus Anlatım ,soru / cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Gut ve Diğer Kristal İlişkili Artropatiler Anlatım ,soru / cevap
10 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Kompleks Bölgesel Ağrı Sendromu-1 Anlatım ,soru / cevap
11 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Kompleks Bölgesel Ağrı Sendromu-2 Anlatım ,soru / cevap
12 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Septik Artrit Anlatım ,soru / cevap
13 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Osteoporoz Anlatım ,soru / cevap
14 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Omuz ve Boyun Ağrısı Anlatım ,soru / cevap
15 Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme Genel Tekrar ve tartışma Anlatım ,soru / cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

The Netter Collection Of Medical Illustrations, Yazar:Frank H. NETTER, Çeviri Editörü:Doç. Dr. M. Mahir ÖZMEN, Prof. Dr. Semih BASKAN, Cilt:3, 2010, Güneş Tıp Kitabevi
Braddom R.L. Physical Medicine & Rehabilitation, Third Edition. Saunders Elsevier, 2007.
Kısacık B. et al. Klinik Romatoloji, 2023, Ema Tıp Kitabevi.
DÜZGÜN N., Romatizmal Hastalıkların Tanımı ve Sınıflandırılması. Turkiye Klinikleri J Immunol Rheumatol. 2002;2(1):3-5

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of physiotherapy lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Physiotherapy basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Physiotherapy related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of physiotherapy according to the technique can.
1
2
Gained in the field of physiotherapy, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Physiotherapy is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently.
1
2
Physiotherapy encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of physiotherapy and skills to critically evaluate them.
1
2
Identify learning needs and can guide learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of physiotherapy have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
0
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Physiotherapy related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
0
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics.
0
3
It may work with other health care disciplines.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 8 1 8
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 105
Total Workload of the Course Unit 105
Workload (h) / 25.5 4,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0