Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
DPP101 |
DENTAL MORPHOLOGY II |
1 |
4 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. RABİA MÜKERREM ÖZER-Öğr.Gör. SEVAL FATMA YILMAZ-Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste öğrenciye çene dişlerin morfolojik özelliklerini tanıma yeterlikleri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Manipülasyon çalışması, santral, lateral, kanin, premolar ve molar diş yapmak;
Diş Anatomisi ve Terminolojisi: Farklı diş türlerinin isimlendirilmesi, diş yüzeyleri ve bölgeleri hakkında temel bilgi.
Diş Gelişimi: Dişlerin embriyolojik gelişimi, sürme süreci ve dişlerin farklı gelişim evreleri.
Diş Yapısı: Dişin temel yapı taşları olan mine, dentin ve sementin yapısı ve özellikleri.
Diş Fonksiyonu: Dişlerin çiğneme, konuşma ve estetik gibi fonksiyonları.
Diş Anomalileri: Dişlerde sıkça görülen yapısal anomaliler ve bunların nedenleri.
Dişlerin Sınıflandırılması: Dişlerin farklı sınıflandırma sistemleri (örneğin, Palmer sınıflandırması) ve her diş türünün özellikleri.
Diş Restorasyonları: Diş anatomisi ve morfolojisine uygun restorasyonların nasıl yapılacağı
Uygulama Şekli: Alt ve üst çene dişlerinin detaylı morfolojik çalışmaları sabun ya da mum malzemelerinden modelaj yaparak gerçekleştirilmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Diş morfolojisini tanımlar. |
Süt dişleri,sürekli dişleri, dişlerin histolojik ve morfolojik yapısını sınıflandırır. |
Dişlerle ilgili terminolojileri ve dişlerin tanımlanmasında kullanılan şifreleri kullanır. |
Alt ve üst dişleri anatomik ve morfolojik yapısılarına göre sabun ve mum maket olarak hazırlar. |
Tüm çene dişlerinin oklüzal görünüşlerini uygular. |
Santral, lateral, kanin, üst premolar, üst molar ve alt molar dişlerin protezlerini yapabilir |
Doğal dişlerin gelişimini, diş formüllerini bilir. |
Oklüzal morfolojiyi oluşturan elemanları ve oklüzyonu açıklayabileceklerdir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dental anatomi , dental terimler |
- |
2 |
- |
Numaralandırma sistemlerine giriş |
- |
3 |
- |
Üst Santral Anatomisi |
- |
4 |
- |
Üst Santral Diş Modelajı |
- |
5 |
- |
Üst Lateral Anatomisi |
- |
6 |
- |
Üst Lateral Diş Modelajı |
- |
7 |
- |
Üst Kanin Diş Anatomisi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Üst Kanin Diş Modelajı |
- |
10 |
- |
I. Üst premolar Modelajı |
- |
11 |
- |
II. Üst premolar Modelajı |
- |
12 |
- |
I. Üst molar Anatomisi |
- |
13 |
- |
I. Üst molar Modelajı |
- |
14 |
- |
II. Üst molar Anatomisi |
- |
15 |
- |
II. Üst molar Modelajı |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Diş Morfolojisi ve Anatomisi- Hüsnü Yavuzyılmaz |
Dental Morfoloji, Arife Doğan, Murat Doğan |
Dental Morfoloji-Oyumlama Tekniği, Arife Doğan, Murat Doğan |
WOELFEL Dental Anatomi, Rickne C. Schied Ed. Prof. Dr. Hüseyin Avni Balcıoğlu |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Know the correct terminology for communication dentistry.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ethical principles and professional values embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
11 |
154 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
28 |
0 |
182 |
|
Total Workload of the Course Unit |
182 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|