TR EN

DENTAL MORPHOLOGY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DPP102 DENTAL MORPHOLOGY II 2 3 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrenciye çene dişlerin morfolojik özelliklerini tanıma yeterlikleri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Manipülasyon çalışması, santral, lateral, kanin, premolar ve molar diş yapmak; Diş Anatomisi ve Terminolojisi: Farklı diş türlerinin isimlendirilmesi, diş yüzeyleri ve bölgeleri hakkında temel bilgi. Diş Gelişimi: Dişlerin embriyolojik gelişimi, sürme süreci ve dişlerin farklı gelişim evreleri. Diş Yapısı: Dişin temel yapı taşları olan mine, dentin ve sementin yapısı ve özellikleri. Diş Fonksiyonu: Dişlerin çiğneme, konuşma ve estetik gibi fonksiyonları. Diş Anomalileri: Dişlerde sıkça görülen yapısal anomaliler ve bunların nedenleri. Dişlerin Sınıflandırılması: Dişlerin farklı sınıflandırma sistemleri (örneğin, Palmer sınıflandırması) ve her diş türünün özellikleri. Diş Restorasyonları: Diş anatomisi ve morfolojisine uygun restorasyonların nasıl yapılacağı Uygulama Şekli: Alt ve üst çene dişlerinin detaylı morfolojik çalışmaları sabun ya da mum malzemelerinden modelaj yaparak gerçekleştirilmektedir. Diş Gelişimi: Dişlerin embriyolojik gelişimi, sürme süreci ve dişlerin farklı gelişim evreleri. Diş Yapısı: Dişin temel yapı taşları olan mine, dentin ve sementin yapısı ve özellikleri. Diş Fonksiyonu: Dişlerin çiğneme, konuşma ve estetik gibi fonksiyonları. Diş Anomalileri: Dişlerde sıkça görülen yapısal anomaliler ve bunların nedenleri. Dişlerin Sınıflandırılması: Dişlerin farklı sınıflandırma sistemleri (örneğin, Palmer sınıflandırması) ve her diş türünün özellikleri. Diş Restorasyonları: Diş anatomisi ve morfolojisine uygun restorasyonların (kaplama, dolgu vb.) nasıl yapılacağı.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Diş morfolojisini tanımlar.
Süt dişleri,sürekli dişleri, dişlerin histolojik ve morfolojik yapısını sınıflandırır.
Dişlerle ilgili terminolojileri ve dişlerin tanımlanmasında kullanılan şifreleri kullanır.
Alt ve üst dişleri anatomik ve morfolojik yapısılarına göre sabun ve mum maket olarak hazırlar.
Tüm çene dişlerinin oklüzal görünüşlerini uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Numaralandırma Sistemlerine Giriş -
2 - Alt santral diş modelajı -
3 - Alt santral diş modelajı -
4 - Alt lateral diş modelajı -
5 - Alt lateral diş modelajı -
6 - Alt kanin diş modelajı -
7 - Sentrik İlişki, Sentrik Oklüzyon -
8 - ARA SINAV -
9 - Alt ve Üst Çenedeki Dişlerin Uyumu -
10 - Alt 1.Premolar diş modelajı -
11 - Alt 2.Premolar diş modelajı -
12 - Alt 1.Molar diş modelajı -
13 - Alt 1.Molar diş modelajı -
14 - Alt 2.Molar diş modelajı -
15 - Alt 2.Molar diş modelajı -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Diş Morfolojisi ve Anatomisi- Hüsnü Yavuzyılmaz
WOELFEL Dental Anatomi, Rickne C. Schied Ed. Prof. Dr. Hüseyin Avni Balcıoğlu
Diş Anatomisi Atlası, Mustafa Kurtbay
Dental Morfoloji, Arife Doğan, Murat Doğan
Dental Morfoloji-Oyumlama Tekniği, Arife DOğan, Murat Doğan

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
0
2
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
4
2
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
5
3
Know the correct terminology for communication dentistry.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
4
2
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
5
2
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
3
2
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values​​, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ethical principles and professional values ​​embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
4
2
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 82
Total Workload of the Course Unit 82
Workload (h) / 25.5 3,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0