Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DPP104 | FIXED PROSTHODONTICS II | 2 | 6 | 4 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öğrenciye sabit protezleri yapma yeterlikleri kazandırılması amaçlanmaktadır. Sabit protezlerin tasarımı, hazırlanması ve uygulanmasında yeterli bilgi ve becerilere sahip olmalarını amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Ana model elde etmek, Tam metal kuron ve köprü yapmak. Tam veneer kuron ve köprü yapmak. Uygulama Şekli: Sabit protezler çeşitlerinin uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Dersin İçeriği - Sabit restorasyonların sınıflandırılması - Model elde edilmesi - Modelaj yapım teknikleri - Kuron restorasyonları - Revetmana alma - Döküm - Tesviye ve cila. - Geçici kuron ve köprüler |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sabit protezlerin yapımında kullanılan farklı restoratif materyalleri ve bunların özelliklerini bilir. |
Diş protezlerinin temel prensipleri ve protetik planlama konularını kavrar. |
İndirekt post-core restorasyon ve direkt post-core restorasyon yapımını kavrar. |
Dişlerin hazırlanması ve kesilmesi sırasında koruyucu diş hekimliği prensiplerini uygular. |
Dişleri farklı tipte restorasyonlara hazırlamak için gerekli kesim ve hazırlama tekniklerini öğrenir. |
Dişlerin diş modeli üzerinde izlenmesi ve ölçülmesi için gerekli yöntemleri öğrenir |
Metal inley ve onley yapımını bilir. |
Yapılacak restorasyonun laboratuvar aşamalarını listeler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Araştırma | Metal destekli köprü endikasyonları, kontrendikasyonları , avantajları , dezavantajları | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
2 | Literatür tarama, Araştırma | Köprü gövdeleri ve köprü planlaması | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
3 | Literatür tarama, Araştırma | Konnektör bölgeleri, köprü protezlerin biyomekaniği | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
4 | Literatür tarama, Araştırma | Köprü tipleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
5 | Literatür tarama, Araştırma | Köprüdeki başarısızlıklar | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
6 | Literatür tarama, Araştırma | Köprülerin yapım aşamaları, köprü ayaklarının modelajı | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
7 | Literatür tarama, Araştırma | Döküm | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Araştırma | Döküm hataları I | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
10 | Literatür tarama, Araştırma | Döküm hataları II , birleştirme | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
11 | Literatür tarama, Araştırma | Tesviye ve cila | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
12 | Literatür tarama, Araştırma | Kök destekli protezler (post-core) | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
13 | Literatür tarama, Araştırma | İndirekt restorasyonlar | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
14 | Literatür tarama, Araştırma | Laminant veneer kuronlar | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
15 | Literatür tarama, Araştırma | Genel Tekrar | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Diş Hekimliğinde Sabit Protezler, Prof. Dr. Ahmet Ersan Ersoy |
Kuron Köprü Protezleri, Prof. Dr. Seyfettin Baydaş |
Güncel Sabit Protezler, Prof. Dr. Mehmet Ali Kılıçarslan, Prof. Dr. Saadet Sağlam Atsü |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
|
5 | |||||
2 |
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
|
5 | |||||
2 |
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
|
5 | |||||
3 |
Know the correct terminology for communication dentistry.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
|
5 | |||||
2 |
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
|
5 | |||||
2 |
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
|
5 | |||||
2 |
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ethical principles and professional values embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
|
5 | |||||
2 |
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 8 | 112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 6 | 84 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 208 |
Total Workload of the Course Unit | 208 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |