TR EN

FIXED PROSTHODONTICS II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DPP104 FIXED PROSTHODONTICS II 2 6 4 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrenciye sabit protezleri yapma yeterlikleri kazandırılması amaçlanmaktadır. Sabit protezlerin tasarımı, hazırlanması ve uygulanmasında yeterli bilgi ve becerilere sahip olmalarını amaçlar.
Contents of the Course Unit: Ana model elde etmek, Tam metal kuron ve köprü yapmak. Tam veneer kuron ve köprü yapmak. Uygulama Şekli: Sabit protezler çeşitlerinin uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Dersin İçeriği - Sabit restorasyonların sınıflandırılması - Model elde edilmesi - Modelaj yapım teknikleri - Kuron restorasyonları - Revetmana alma - Döküm - Tesviye ve cila. - Geçici kuron ve köprüler

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sabit protezlerin yapımında kullanılan farklı restoratif materyalleri ve bunların özelliklerini bilir.
Diş protezlerinin temel prensipleri ve protetik planlama konularını kavrar.
İndirekt post-core restorasyon ve direkt post-core restorasyon yapımını kavrar.
Dişlerin hazırlanması ve kesilmesi sırasında koruyucu diş hekimliği prensiplerini uygular.
Dişleri farklı tipte restorasyonlara hazırlamak için gerekli kesim ve hazırlama tekniklerini öğrenir.
Dişlerin diş modeli üzerinde izlenmesi ve ölçülmesi için gerekli yöntemleri öğrenir
Metal inley ve onley yapımını bilir.
Yapılacak restorasyonun laboratuvar aşamalarını listeler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Araştırma Metal destekli köprü endikasyonları, kontrendikasyonları , avantajları , dezavantajları Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
2 Literatür tarama, Araştırma Köprü gövdeleri ve köprü planlaması Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
3 Literatür tarama, Araştırma Konnektör bölgeleri, köprü protezlerin biyomekaniği Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
4 Literatür tarama, Araştırma Köprü tipleri Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
5 Literatür tarama, Araştırma Köprüdeki başarısızlıklar Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
6 Literatür tarama, Araştırma Köprülerin yapım aşamaları, köprü ayaklarının modelajı Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
7 Literatür tarama, Araştırma Döküm Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Araştırma Döküm hataları I Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
10 Literatür tarama, Araştırma Döküm hataları II , birleştirme Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
11 Literatür tarama, Araştırma Tesviye ve cila Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
12 Literatür tarama, Araştırma Kök destekli protezler (post-core) Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
13 Literatür tarama, Araştırma İndirekt restorasyonlar Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
14 Literatür tarama, Araştırma Laminant veneer kuronlar Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
15 Literatür tarama, Araştırma Genel Tekrar Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Diş Hekimliğinde Sabit Protezler, Prof. Dr. Ahmet Ersan Ersoy
Kuron Köprü Protezleri, Prof. Dr. Seyfettin Baydaş
Güncel Sabit Protezler, Prof. Dr. Mehmet Ali Kılıçarslan, Prof. Dr. Saadet Sağlam Atsü

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
5
2
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
5
2
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
5
3
Know the correct terminology for communication dentistry.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
5
2
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
5
2
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
5
2
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values​​, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ethical principles and professional values ​​embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
5
2
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 8 112
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 6 84
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 5 5
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 208
Total Workload of the Course Unit 208
Workload (h) / 25.5 8,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0