TR EN

PROFESSIONAL APPLICATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DPP202 PROFESSIONAL APPLICATIONS 4 8 4 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mesleki uygulamalar dersinin temel amacı; öğrencilerin öğrenimleri süresince edinmekte oldukları bilgi, beceri ve yetkinlikleri, yine öğrenimleri süresince ilgili oldukları bir alanda sektörde uygulama yaparak pekiştirmelerine ve iş deneyimi kazanmalarına ve bu sayede iş hayatına intibaklarını kolaylaştırmaktır
Contents of the Course Unit: Mesleki uygulamanın yapıldığı bir iş ortamına bağlı olarak, öğrencilerin alanlarıyla ilgili yürütülen çalışmalar içerisinde yer alarak uygulama deneyimi kazanmalarına yönelik öğrenme ve uygulama etkinliklerini içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar.
Ağız bölgesine yapılan protetik ve ortodontik uygulamaların temel özelliklerini listeler.
Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar.
Estetik fonasyon ve fonksiyonla ilgili özellikleri tanımlar.
Laboratuvarda kullanılan araç ve gereçleri tanır.
Alana özgü maddeler bilgisini tanımlar.
Dişe takılacak restorasyonların nasıl hazırlanacağını açıklar.
Yapılacak restorasyonun laboratuvar aşamalarını listeler.
Temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak hastaya takılacak restorasyonu hazırlar.
Kullanılan alet, malzeme ve maddeleri kullanım yerine göre sıralar.
Diş hekimi tarafından alınan ölçülerden model hazırlar.
Hazırlanan modeler üzerinde; sabit ve hareketli bölümlü protezlerin şekillendirilmesini ve estetik görünüm vererek ağızda kullanılmaya uygun hale getirilmesini sağlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Öğrencinin oryantasyonunun tamamlanması. -
2 - Mesleki uygulama yapılacak kurum ile üniversite arasındaki bürokratik işlemlerin tamamlanması. -
3 - Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılması. -
4 - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alınması. -
5 - Alanında edinilen temel düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirilmesi. -
6 - Alınan derslerin uygulamalarla ilişkisini kurulması ve uygulamalarda karşılaşılan sorunların programda okutulan derslerle karşılanması. -
7 - Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerinin belirlenmesi ve karşılanabilmesi. -
8 - ARA SINAV -
9 - Alınan derslerin uygulamalarla ilişkisini kurulması ve uygulamalarda karşılaşılan sorunların programda okutulan derslerle karşılanması. -
10 - Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılması. -
11 - Alanı ile ilgili konularda sahip olunan temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerin yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarılması -
12 - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerin ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin uzman kişilerle paylaşılması. -
13 - Alanındaki bilgileri izleyebilmesi ve meslektaşları ile iletişim kurulabilmesi. -
14 - Uygulamada karşılaşılabilecek sorunların çözümü için rapor hazırlanması. -
15 - Protez cihazlarının bakımı -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ders uygulamalı yapılmaktadır.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
5
2
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
5
2
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
5
3
Know the correct terminology for communication dentistry.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
5
2
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
5
2
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
3
2
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values​​, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ethical principles and professional values ​​embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
4
2
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 8 112
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 6 84
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 203
Total Workload of the Course Unit 203
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0