Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SMP105 |
MEDICAL TERMINOLOGY |
1 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi TUĞÇE BİLGİÇ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı; Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel) |
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar ve kullanır (Bilişsel). |
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel). |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Görsel kaynaklar
Araştırma- |
Tıbbi Terminolojiye Giriş,Dersin Tanıtılması |
Anlatım,Soru-Cevap |
2 |
Araştırma-Literatür taraması |
Harf telaffuzları |
Anlatım,Video,Soru-Cevap |
3 |
Yazılı-Görsel kaynaklar |
Kökler (Genel Bilgi) |
Anlatım,Soru-Cevap
Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Kökler (Sistem Bilgisi) |
Anlatım,Soru-Cevap |
5 |
Literatür taraması |
Ön ekler |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
6 |
Araştırma-Yazılı görsel kaynaklar |
Son ekler/Tanısal Terimler |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
7 |
Araştırma- Yazılı görsel kaynaklar |
Hareket Sistemi Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap
Önceki haftaların değerlendirilmesi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Araştırma-Ödev |
Solunum Sistemi Terimleri/Kan Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap |
10 |
Literatür taraması |
Kardiyovasküler Sistemi Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
11 |
Yazılı-Görsel kaynaklar |
Sindirim Sistem Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap |
12 |
Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma |
Sinir Sistemi Terimleri ve Psikiyatri Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap
Önceki haftaların değerlendirilmesi |
13 |
Literatür taraması- Ödev |
Üriner Sistem Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
14 |
Araştırma |
Genital Sistem Terimleri/Endokrin Sistem Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
15 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Duyu Organları Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap
Önceki haftaların değerlendirilmesi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Rıfat MUTUŞ, Funda PEHLEVAN, Tıbbi Terminoloji, Eylül 2019, 1. Baskı, Ankara Nobel Tıp
Kitabevi |
Uzm.Sebahat Ekinci,Doç.Dr.H.Gül Hatipoğlu Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı-9.Baskı Hatiboğlu Yayınları |
Von den Driesch, A. A guide to the Measurement of Animal Bones from Archeological Sites.Peabody Museum Bulletin 1. Harvard University. Massachausetts.1976 |
Prof. Dr. İsmet Dökmeci, Dr. Handan Dökmeci, Tıp Terimleri Sözlüğü, 2012, 2. baskı, Hipokrat Kitabevi |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have adequate infrastructure in the field of pathology in these fields to gain theoretical and practical knowledge.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Pathology required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
For applications related to the pathology laboratory of the modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Pathology related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Pathology related area is required for the application of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İndividual to have the ability to do work
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Pathology related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Pathology laboratory techniques in accordance with the materials to use and maintain.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
12 |
1 |
12 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
30 |
0 |
50 |
|
Total Workload of the Course Unit |
50 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
2,0 |
|