Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PLP209 | TECHNICAL APPLICATION OF PATHOLOGY II | 3 | 6 | 4 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. DEMET SEVİMLİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, Patoloji laboratuvarında güvenli çalışma esaslarını uygulamayı göstermek, ışık mikroskobu başta olmak üzere laboratuvar cihazlarını tanıma ve kullanabilme aynı zamanda laboratuvara gelen organların doku takibine hazırlanması, fiksatiflerin hazırlanması ve doku fiksasyonunun öğretilmesi, mikrotomda ve kriyostatta kesit hazırlama ve genel olarak dokuların mikroskopta incelenecek duruma getirilmesi becerilerini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Patoloji laboratuvarında biyopsi kabulü, makroskopi, doku takibi, bloklama, kesit alma konularında gözlem ve uygulama. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Patoloji laboratuarında güvenlik ve çalışma kurallarını sıralar ve kullanılan sarf malzemelerini tanır ve uygun şekilde kullanır. |
Patoloji laboratuvarında kullanılan kimyasal maddelerin tanır ve güvenlik kuralları çerçevesinde kullanır. |
Patoloji laboratuvarında bulunan tüm cihazları tanır, kullanır. |
Laboratuvara gelen organ ve doku parçalarının fiksasyonunu sağlamak için fiksatifleri hazırlar, fiksasyonu sağlar, manuel ve otomatik doku takibini gerçekleştirir. |
Laboratuvara gelen organ ve doku parçalarının mikroskobik incelemeye hazır hale getirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ön Hazırlık | Rutin H&E boya çözeltilerinin ve boya setinin hazırlanması | Anlatım/Soru cevap |
2 | Ön Hazırlık | H&E boyama ve mikroskopta boya kalite değerlendirmesi | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap |
3 | Ön Hazırlık | Eosine alternatif boya çözeltilerinin hazırlanması | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
4 | Ön Hazırlık | Eosine alternatif boya çözeltilerinin uygulanması rutin H&E boyanmış preparatlarla mikroskobik karşılaştırma yapılması | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
5 | Ön Hazırlık | H&E alternatif boyama yöntemlerinin uygulaması ve rutin H&E boyanmış preparatlarla mikroskobik karşılaştırma yapılması | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
6 | Ön Hazırlık | Mayer, Cole, Gill III Hematoksilen hazırlanıp uygulanması | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
7 | Ön Hazırlık | PTAH, Weigert, Verhoeff Hematoksilen hazırlanıp uygulanması | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ön Hazırlık | Metakromatik, progresiv, regresiv boya örneklerinin hazırlanıp uygulanması | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
10 | Ön Hazırlık | PAPap smearlerde Papanicolaou boyasının uygulanması, bukkccal smear de MGG yöntemiİ uygulaması | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
11 | Ön Hazırlık | PAPap smearlerde hücre sayısı, sitoplazmik görünüm, sitoplazmik boyama, nükleer özellikler, mitoz vs. ayırtedilmesive işaretlenmesi | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
12 | Ön Hazırlık | Jinekolojik sitolojide normal hücrelerin mikroskobik olarak ayrımı | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
13 | Ön Hazırlık | Normal hücrelerde görülebilecek sitopatolojik değişikliklerin tanınması | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
14 | Ön Hazırlık | Servikal-vaginal örneklerde görülen inflamasyonda görülebilecek değişiklikler | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
15 | Ön Hazırlık | Bening proliferatifOnarım ve reaktif durumlarda görülen sitolojik değişiklikler | Bir önceki haftanın değerlendirilmesi/ anlatım/Soru cevap/Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Somrak, T.M., Keebler, C.M. (1998). The Manual of Cytotecnology. American Society of Clinical Pathologists ; Subsequent Edition |
Papadimos, D., Cibas, E.S., Ducatman, B.S., Saunders, W.B. (2003). Cytology : Diagnostic Principles and Clinical Correlates: 2nd Edition. London. |
Carson, F.L., Hladik, C. (2015). Histotechnology- A Aelf –Instructional Text. Chicago : ASPC. |
Bancroft, J.D., Gamble, M. (2002). Theory and Practice of Histological Techniques. New York : Churchill Livingstone. |
Usubütün, A. (2017). Patoloji ve Laboratuvarını Anlama Kılavuzu. Ankara : Nobel Tıp Kitabevi. |
Bozdoğan, Ö. (2007). Bozdoğan Patoloji. Ankara : Medikal Network Nobel Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have adequate infrastructure in the field of pathology in these fields to gain theoretical and practical knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Pathology required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For applications related to the pathology laboratory of the modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pathology related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pathology related area is required for the application of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İndividual to have the ability to do work
|
5 | |||||
2 |
Pathology related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
5 | |||||
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
5 | |||||
2 |
Pathology laboratory techniques in accordance with the materials to use and maintain.
|
5 | |||||
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
4 | |||||
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 5 | 4 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 8 | 8 | 64 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 147 |
Total Workload of the Course Unit | 147 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |