Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PLP102 | GENERAL HISTOTECHNOLOGY | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Patoloji işlemleri, histokimya teknikler ve örneklerin patolojik inceleme için hazırlanması aşamaları öğrenmek ve teknikleri bilmektir. |
Contents of the Course Unit: | Patoloji laboratuvarının iş akışı, prosedürler, örneklerin alınması, fikse etmesi, makroskopi inceleme, örnekleme, doku takibi, gömme, kesit alma ve mikrotomlar, boyama ve monte etmeyi tüm ayrıntılarıyla ve sıvı materiyalı hazırlama işlemleri öğrenmek. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir biyopsinin alınmasından mikroskobik incelemeye kadar olan tüm aşamalar arasında ilişki kurup, değerlendirir. |
Işık mikroskobu ve diğer mikroskop çeşitlerini kullanır. |
Doku gömme, mikrotom ve çeşitleri, kesit alma gibi işlemleri tanımlar. |
Manuel ve otomatik doku takibi prosedürlerini uygular. |
Fiksasyon, fiksatifler ve kullanımları, fiksasyonu etkileyen faktörleri tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Araştırma | Patoloji laboratuvar Güvenliği, Disiplinler ve Mikroskoplar tanıtımı | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
2 | Literatür tarama, Araştırma | Patoloji laboratuvar Güvenliği, Disiplinler ve Mikroskoplar tanıtımı | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
3 | Literatür tarama, Araştırma | Patoloji iş akışı ve kalite standartları ve örnek kabul kriterleri | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
4 | Literatür tarama, Araştırma | Patoloji iş akışı ve kalite standartları ve örnek kabul kriterleri | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
5 | Literatür tarama, Araştırma | Çözeltiler, Patolojide kullanılan solüsyonlar ve özellikleri, Makroskopi ve Fiksasyon ve Dekalsifikasyon | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
6 | Literatür tarama, Araştırma | Çözeltiler, Patolojide kullanılan solüsyonlar ve özellikleri, Makroskopi ve Fiksasyon ve Dekalsifikasyon | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
7 | Literatür tarama, Araştırma | Çözeltiler, Patolojide kullanılan solüsyonlar ve özellikleri, Makroskopi ve Fiksasyon ve Dekalsifikasyon | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Araştırma | Doku Takip Cihazı, ve sölüsyonların özelliği, Takip Mekanizmaları | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
10 | Literatür tarama, Araştırma | Doku Takip Cihazı, ve sölüsyonların özelliği, Takip Mekanizmaları | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
11 | Literatür tarama, Araştırma | Doku Gömme Cihazı, Farklı dokuların nasıl gömülmesi, ve gömme prensipleri | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
12 | Literatür tarama, Araştırma | Mikrotom ve kesit alma, kesitlerin özellikleri, frozen ve kesit alma | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
13 | Literatür tarama, Araştırma | Mikrotom ve kesit alma, kesitlerin özellikleri, frozen ve kesit alma | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
14 | Literatür tarama, Araştırma | Boyama, Boyaların özellikleri ve aktiviteleri, kapama ve Arşivleme | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
15 | Literatür tarama, Araştırma | genel Tekrar | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Alp Usubütün, (2017) Patoloji Laboratuvarını Anlama Kılavuzu, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Patoloji Laboratuvar Teknikleri Ve Laboratuvar Yönetimi, ISBN: 978-605-80509-4-5 Editör: Prof.Dr. Ufuk Usta |
Temel Veteriner Patoloji, ISBN: 978-975-06-0985-5 Editör: Prof. Dr. Rıfkı Hazıroğlu |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have adequate infrastructure in the field of pathology in these fields to gain theoretical and practical knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Pathology required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For applications related to the pathology laboratory of the modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pathology related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pathology related area is required for the application of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İndividual to have the ability to do work
|
2 | |||||
2 |
Pathology related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
4 | |||||
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
5 | |||||
2 |
Pathology laboratory techniques in accordance with the materials to use and maintain.
|
5 | |||||
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
4 | |||||
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 7 | 28 |
Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 24 | 0 | 122 |
Total Workload of the Course Unit | 122 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |