Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PLP104 | TECHNICAL APPLICATION OF PATHOLOGY I | 2 | 6 | 4 | 9 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Patoloji laboratuvarında güvenli çalışma esaslarını uygulamayı göstermek, ışık mikroskobunu kullanım ve bakım becerisini kazandırmak, laboratuvar cihazlarını tanıma ve kullanabilme yetisini sağlamak, gelen organların doku takibine hazırlamak, fiksatifleri hazırlamak ve doku fiksasyonunu sağlamak, mikrotomda ve kriyostatta kesit hazırlamak gibi becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Patoloji laboratuvarında biyopsi kabulü, makroskopi, doku takibi, bloklama, kesit alma konularında gözlem ve uygulama. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Patoloji laboratuarında güvenlik ve çalışma kurallarını sıralar, kullanılan sarf malzemelerini tanır ve uygun şekilde kullanır. |
Patoloji laboratuvarında kullanılan kimyasal maddelerin tanır ve güvenlik kuralları çerçevesinde kullanır. |
Patoloji laboratuvarında bulunan tüm cihazları tanır, kullanır. |
Laboratuvara gelen organ ve doku parçalarının fiksasyonunu sağlamak için fiksatifleri hazırlar, fiksasyonu sağlar, manuel ve otomatik doku takibini gerçekleştirir. |
Laboratuvara gelen organ ve doku parçalarının mikroskobik incelemeye hazır hale getirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı-Görsel Kaynak Araştırma | Laboratuvar Güvenliği (Teorik) | Anlatım/Soru/Cevap |
2 | Yazılı-Görsel Kaynak Araştırma | Laboratuvar Güvenliği (Teorik) | Anlatım/Soru/Cevap |
3 | Yazılı-Görsel Kaynak Araştırma | Çözeltiler, Patolojide kullanılan solüsyonlar ve özellikleri (Teorik) | Anlatım/Soru/Uygulama |
4 | Yazılı-Görsel Kaynak Araştırma | Makroskopi ve ilgili önemli hususlar (Teorik) | Anlatım/Soru Cevap/Video |
5 | Yazılı-Görsel Kaynak Araştırma | Doku Takip Cihazı, ve sölüsyonların özelliği, Takip Mekanizmaları(Teorik) | Anlatım/ Soru Cevap / Video |
6 | Yazılı-Görsel Kaynak Araştırma | Doku Gömme Cihazı, Farklı dokuların nasıl gömülmesi, ve gömme prensipleri (Teorik) | Anlatım/ Soru Cevap / Video |
7 | Yazılı-Görsel Kaynak Araştırma | Mikrotom ve kesit alma, kesitlerin özellikleri (Teorik) | Anlatım/ Soru Cevap / Video |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı-Görsel Kaynak Araştırma | Boyama, Boyaların özellikleri ve aktiviteleri ve kapama (Teorik) | Anlatım/ Soru Cevap / Video |
10 | Ön Hazırlık | Çözelti hazırlama, solüsyonlar, makroskopi için hazırlık (Pratik) | Anlatım/ Uygulama |
11 | Ön Hazırlık | Makroskopi ve doku takip cihazı ile çalışmak (Pratik) | Anlatım/ uygulama |
12 | Ön Hazırlık | Gömme ve önemli hususlar ve mikrotom hazırlıkları (Pratik) | Anlatım / Uygulama |
13 | Ön Hazırlık | Mikrotom ve kesit alma ve kesitleri boyamaya hazırlama (Pratik) | Anlatım/ Uygulama |
14 | Ön Hazırlık | Boyama, Boyalar, Kapama ve Frozen kesit alma ve boyama (Pratik) | Anlatım / Uygulama |
15 | Ön Hazırlık | Sıvı preparat hazırlama ve boyama kapama işlemleri, sitoloji teknikleri (Teorik ve Pratik) | Anlatım / Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Genel Histoloji Uygulama Atlası Doç. Dr. Savaş Aktaş |
Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama / Teknikler El Kitabı Prof. Dr. Leyla Tapul |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have adequate infrastructure in the field of pathology in these fields to gain theoretical and practical knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Pathology required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For applications related to the pathology laboratory of the modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pathology related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pathology related area is required for the application of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İndividual to have the ability to do work
|
5 | |||||
2 |
Pathology related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
5 | |||||
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
5 | |||||
2 |
Pathology laboratory techniques in accordance with the materials to use and maintain.
|
5 | |||||
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
4 | |||||
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 5 | 3 | 15 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 8 | 40 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 20 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 229 |
Total Workload of the Course Unit | 229 | ||
Workload (h) / 25.5 | 9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 9,0 |