Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
PLP106 |
BASIC CONCEPTS IN GENERAL PATHOLOGY |
2 |
2 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste; Patoloji bilimini genel hatlarıyla tanıtmak ve patolojide kullanılan genel kavramların tanımlanması, hücre ve dokularda görülen anormal yapısal ve morfolojik değişiklikler ile ilgili neden sonuç ilişkileri ile birlikte bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Genel patoloji tanımı ve patoloji bölümleri, Hücresel adaptasyon, Hücre zedelenmesi ve hücre ölümü, İnflamasyon, Akut ve kronik inflamasyon,Onarım ve tamir, Hemodinamik bozukluklar,Tromboembolik hastalıklar ve şok, Genetik hastalıklar, İmmun sistem İmmun sistem bozuklukları, Neoplazi,Tümör biyolojisi, Çevresel patoloji |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Genel patoloji ve patolojinin bölümlerini tanımlar. |
Hücresel adaptasyon, hücre zedelenmesi ve hücre ölümü konularını yorumlar. |
İnflamasyon, akut ve kronik inflamasyon konularını analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama, Araştırma |
Genel patoloji tanımı ve patoloji bölümleri |
Anlatım, Soru-Cevap |
2 |
Literatür tarama, Araştırma |
Fiksasyon ve Patoloji Laboratuvarında genel işleyiş |
Anlatım, Soru-Cevap |
3 |
Literatür tarama, Araştırma |
Hücresel adaptasyon |
Anlatım, Soru-Cevap |
4 |
Literatür tarama, Araştırma |
Hücre zedelenmesi ve hücre ölümü |
Anlatım, Soru-Cevap |
5 |
Literatür tarama, Araştırma |
İnflamasyon |
Anlatım, Soru-Cevap |
6 |
Literatür tarama, Araştırma |
Akut ve kronik inflamasyon |
Anlatım, Soru-Cevap |
7 |
Literatür tarama, Araştırma |
Onarım ve yara iyileşmesi |
Anlatım, Soru-Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, Araştırma |
Dejenerasyonlar ve metabolizma bozuklukları |
Anlatım, Soru-Cevap |
10 |
Literatür tarama, Araştırma |
Hemodinamik bozukluklar |
Anlatım, Soru-Cevap |
11 |
Literatür tarama, Araştırma |
Tromboembolik hastalıklar ve şok |
Anlatım, Soru-Cevap |
12 |
Literatür tarama, Araştırma |
Hastalık sebepleri ve enfeksiyona yanıt |
Anlatım, Soru-Cevap |
13 |
Literatür tarama, Araştırma |
Canlı hastalık sebepleri |
Anlatım, Soru-Cevap |
14 |
Literatür tarama, Araştırma |
Çevresel patoloji |
Anlatım, Soru-Cevap |
15 |
Literatür tarama, Araştırma |
Tümör Biyolojisi |
Anlatım, Soru-Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Kumar V, Abbas AK, Fausto N.Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease.Elsevier:3-469. 2005 |
Mocan K, Temel Patoloji.Güneş kitabevi.Ankara.2007 |
Referans Patoloji. (Uzm.Dr.Davut Şahin),İstanbul Medikal Yayıncılık,2009 |
TUSEM Tıbbi Yayıncılık Patoloji ve Histoloji Kitabı |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have adequate infrastructure in the field of pathology in these fields to gain theoretical and practical knowledge.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Pathology required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
For applications related to the pathology laboratory of the modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Pathology related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Pathology related area is required for the application of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İndividual to have the ability to do work
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Pathology related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Pathology laboratory techniques in accordance with the materials to use and maintain.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
|
1 |
|
|
|
|
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
96 |
|
Total Workload of the Course Unit |
96 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|