TR EN

MEDICAL MICROBIOLOGY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TLP203 MEDICAL MICROBIOLOGY II 3 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ÇAĞDAŞ ADIÖREN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere klinik mikrobiyoloji laboratuvarına gelen hasta örneklerinde enfeksiyon etkenlerinin tanımlanması ve tanılamada kullanılan yöntemler konusunda bilgi vermektir.
Contents of the Course Unit: Klinik örneklerin alınma yöntemleri, laboratuvara gönderilme koşulları ve uygulanması gereken işlemler, bakterilerin tanısında kullanılan yöntemler. mikrobiyolojide kullanılan besiyerleri ve kullanım amaçları ve hazırlama yöntemleri, kan kültürü teknikleri ve değerlendirilmesi, mikobakteri kültür yöntemleri ve değerlendirilmesi, anaerop kültür yöntemleri, antibiyotik duyarlılık testleri, mikolojide kullanılan kültür ve tanı yöntemleri, virus hastalıklarında tanı yöntemleri, serolojik tanı, moleküler biyolojik yöntemleri vb. konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Klinik örneklerin alınma yöntemleri, laboratuvara gönderilme koşulları ve uygulanması gereken işlemleri öğrenir.
Bakteri, mantar ve virüslerin tanı yöntemlerini öğrenir.
Moleküler, kimyasal ve fiziksel tanı yöntemlerini ve sonuçlarını analiz eder.
Mikroorganizma türlerini ve bu türleri yaptığı hastalıkları öğrenir.
Moleküler tanı yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
Mikrobiyolojide kullanılan besiyerleri ve türlerin mikroskop altında görünürlüğünü sağlayan boyama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
Çalışma hayatında en fazla karşılaşacakları gram pozitif ve gram negatif bakterileri tanır.
Rutinde gelecek örneklerin tanılamalarının hangi testlerle yapılacağını bilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Mikrobiyoloji Laboratuvarında Klinik Örnek Alımı Anlatım ve soru cevap
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Mikroskop Türleri Anlatım ve soru cevap
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Mikrobiyolojide Kullanılan Besiyerleri ve Özellikleri Anlatım ve soru cevap
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Mikrobiyolojide Kullanılan Boyalar ve Boyama Türleri Anlatım ve soru cevap
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Bakterilerin Tanısında Kullanılan Yöntemler Anlatım ve soru cevap
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kültür Yöntemleri Anlatım ve soru cevap
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Serolojik Testler Anlatım ve soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Moleküler Mikrobiyolojik Yöntemler Anlatım ve soru cevap
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Antibiyotik Duyarlılık Deneyleri Anlatım ve soru cevap
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gram Pozitif Koklar Anlatım ve soru cevap
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gram Pozitif Basiller Anlatım ve soru cevap
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gram Negatif Koklar Anlatım ve soru cevap
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gram Negatif Basiller Anlatım ve soru cevap
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Rickettsia, Chlamydia ve Mycoplasma Anlatım ve soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bozkaya E (2002). Tıbbi Mikrobiyoloji I, İstanbul:Nobel Tıp Kitabevleri.
Küçükbasmacı Ö, Aygün G, Kuşkucu MA (2019). Sağlık Bilimleri için Mikrobiyoloji, Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Patrick R. Murray, Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, (2018), Türkçe Baskı: Güneş Tıp Kitabevi
Fitzgerald C, Nachamkin I (2015).Campylobacter and Arcobacter. In: Manual of Clinical Microbiology. Volume 1. 11th ed. Washington: ASM Press.
Kısa Ö. (2014) Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji. İstanbul:Nobel Tıp Kitabevi.
Çeşitli internet kaynakları ve makaleler.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have adequate infrastructure issues; acquire theoretical and practical knowledge in these areas.
5
2
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to choose and to have knowledge to use it effectively.
4
2
Related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have ability to do individual work.
4
2
Applications related to the field of providing solutions when faced with unforeseen situations.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
3
2
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
5
2
Medical laboratory techniques in the materials used and maintained in accordance with the does.
5
3
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
1
4
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0