Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
TLP203 |
MEDICAL MICROBIOLOGY II |
3 |
4 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ÇAĞDAŞ ADIÖREN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere klinik mikrobiyoloji laboratuvarına gelen hasta örneklerinde enfeksiyon etkenlerinin tanımlanması ve tanılamada kullanılan yöntemler konusunda bilgi vermektir. |
Contents of the Course Unit: |
Klinik örneklerin alınma yöntemleri, laboratuvara gönderilme koşulları ve uygulanması gereken işlemler, bakterilerin tanısında kullanılan yöntemler. mikrobiyolojide kullanılan besiyerleri ve kullanım amaçları ve hazırlama yöntemleri, kan kültürü teknikleri ve değerlendirilmesi, mikobakteri kültür yöntemleri ve değerlendirilmesi, anaerop kültür yöntemleri, antibiyotik duyarlılık testleri, mikolojide kullanılan kültür ve tanı yöntemleri, virus hastalıklarında tanı yöntemleri, serolojik tanı, moleküler biyolojik yöntemleri vb. konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Klinik örneklerin alınma yöntemleri, laboratuvara gönderilme koşulları ve uygulanması gereken işlemleri öğrenir. |
Bakteri, mantar ve virüslerin tanı yöntemlerini öğrenir. |
Moleküler, kimyasal ve fiziksel tanı yöntemlerini ve sonuçlarını analiz eder. |
Mikroorganizma türlerini ve bu türleri yaptığı hastalıkları öğrenir. |
Moleküler tanı yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Mikrobiyolojide kullanılan besiyerleri ve türlerin mikroskop altında görünürlüğünü sağlayan boyama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Çalışma hayatında en fazla karşılaşacakları gram pozitif ve gram negatif bakterileri tanır. |
Rutinde gelecek örneklerin tanılamalarının hangi testlerle yapılacağını bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Mikrobiyoloji Laboratuvarında Klinik Örnek Alımı |
Anlatım ve soru cevap |
2 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Mikroskop Türleri |
Anlatım ve soru cevap |
3 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Mikrobiyolojide Kullanılan Besiyerleri ve Özellikleri |
Anlatım ve soru cevap |
4 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Mikrobiyolojide Kullanılan Boyalar ve Boyama Türleri |
Anlatım ve soru cevap |
5 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Bakterilerin Tanısında Kullanılan Yöntemler |
Anlatım ve soru cevap |
6 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Kültür Yöntemleri |
Anlatım ve soru cevap |
7 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Serolojik Testler |
Anlatım ve soru cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Moleküler Mikrobiyolojik Yöntemler |
Anlatım ve soru cevap |
10 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Antibiyotik Duyarlılık Deneyleri |
Anlatım ve soru cevap |
11 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Gram Pozitif Koklar |
Anlatım ve soru cevap |
12 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Gram Pozitif Basiller |
Anlatım ve soru cevap |
13 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Gram Negatif Koklar |
Anlatım ve soru cevap |
14 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Gram Negatif Basiller |
Anlatım ve soru cevap |
15 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Rickettsia, Chlamydia ve Mycoplasma |
Anlatım ve soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Bozkaya E (2002). Tıbbi Mikrobiyoloji I, İstanbul:Nobel Tıp Kitabevleri. |
Küçükbasmacı Ö, Aygün G, Kuşkucu MA (2019). Sağlık Bilimleri için Mikrobiyoloji, Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Patrick R. Murray, Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, (2018), Türkçe Baskı: Güneş Tıp Kitabevi |
Fitzgerald C, Nachamkin I (2015).Campylobacter and Arcobacter. In: Manual of Clinical Microbiology. Volume 1. 11th ed. Washington: ASM Press. |
Kısa Ö. (2014) Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji. İstanbul:Nobel Tıp Kitabevi. |
Çeşitli internet kaynakları ve makaleler. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have adequate infrastructure issues; acquire theoretical and practical knowledge in these areas.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to choose and to have knowledge to use it effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have ability to do individual work.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Applications related to the field of providing solutions when faced with unforeseen situations.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Medical laboratory techniques in the materials used and maintained in accordance with the does.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
|
1 |
|
|
|
|
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
102 |
|
Total Workload of the Course Unit |
102 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|